Allahumma, la ilaha illa anta. Subhanaka, inni kuntu minazzhalimin – ya Allah, tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau. Sungguh aku ini termasuk orang-orang yang zalim

Monday, 4 November 2013

Kadang - kadang senyap itu membunuh

Kamu sedang berjalan mengambil angin petang di sebuah taman bersama teman kamu, secara tiba-tiba kedengaran suara seorang kanak-kanak perempuan " tolong saya, sesiapa tolong ! dia bukan bapa saya, tolong ! ", dan kamu melihat kanak-kanak perempuan itu ditarik seorang lelaki pertengahan umur " balik ! jangan main merata-rata" ... lelaki itu kelihatan mencurigakan, tetapi dia juga kelihatan seperti bapa kepada kanak-kanak perempuan tersebut. Sekarang kamu mempunyai pilihan, sama ada buat tak endah dengan situasi tersebut dan berharap akan ada orang lain yang menegur lelaki tersebut ataupun kamu sendiri yang menjadi penyelamat kanak-kanak perempuan tersebut.  

Sebelum membaca perenggan seterusnya, disini saya memberi pilihan objektif kepada anda berkaitan situasi di atas :
A) Berlari mendapatkan kanak-kanak perempuan tersebut sambil menyoal kepada lelaki dan kanak-kanak berkenaan apa yang terjadi
B) Telefon polis
C) Mengajak semua orang yang berada di taman untuk melihat apa yang terjadi
D) Melihat situasi dan berharap ada orang lain yang akan mengambil tindakan
E) Tidak mengendahkan dan buat-buat tak nampak


What About Now

This song have so much to do with us, the titled itself is significantly prompt and questioning us to take action, or at least thinking "how would I change this ?" , "what power I have to make a better future for mankind ?"
Watch the slide show, I gave it 5 stars for making me goosebumps, it touch me with an unknown spirit of " I am the one who will change this ! " Well, it is absolutely impossible if we talk about "only me can change this" everything is possible if and only if there's a group of people working towards it with a highly organized plan, you cannot be alone in this striving for better world .
Feel the passion of this song and it's video, may it give you a feeling of " I cannot be selfish"


Saturday, 2 November 2013

Some Delight

Just some photo of me and my friends at the Oval Park spend some time breathing some fresh air.  You know what will happen if I holding a camera right ? ya ... the camera will not fall down. These are some photo which mostly taken by me using mama mijah's camera (mama mijah here refer to respected name of my lovely friend, Hamizah). Now... having some awesome photo with me, I make some editing for one reason, I like to waste my time doing what I like & wanted to do mwahahahahaha .. naah it just take a few second, technically no time is wasted if you love doing what you do.EHE.



Friday, 1 November 2013

Because it's the time for you to shine

When I woke up this morning, my mind suddenly played a song which begin with this "oooooo yeaa..yeaa" and I know which song it is. So tonight, I take this grand hour to show you this Naruto Shippuden 12th ending song titled For You by Azu ... not in intention to make you amazed with the singer's voice, but indeed I want to give you some kind of feeling ... the feeling of being loved and being supported. I dedicate this song to all of my friends .. or maybe some strangers who currently striving in life, well technically we are all regardless of what language we spoke are striving in life (even sleeping isn't an easy work to do), so it is even better for me to dedicate this song to all of human which is currently breathing ..... and even me to myself *feel loved* ♥~(‘▽^人)



Lonely because the wind blew 
Feeling I realized 
That even though the answer is nowhere 
Call me I already knew 
With you that love is 
For each other
For you

Sunday, 13 October 2013

The Forgotten Hero


Nikola Tesla was born on July 10th 1856, in the territory of modern day Croatia to his two Serbian parents.
Tesla grew up into bright inquisitive, yet eccentric child, who found himself fascinated by the world around him.
Tesla once tried to fly by jumping off the roof of a barn while holding on to an umbrella. He devised a bug powered motor using Junebugs, but had to abort his experiment after a friend decided to eat some of the bugs (Tesla thought this was gross). He once attempted to generate electricity by rubbing two cats together, which resulted in two very mad cats and a scratched up Tesla.


Friday, 11 October 2013

Which one we feed the most?

“Mastery of self is the endless battle in which we must pursue our consciousness straight forward, and head over heels transmute all our focus on what it is ailing our immediate reality. Question yourself without pride and ego, step out of your shoes and look from the outside it. What do you see? What do you hear? This is the reflection our your energy, your absolute control source. Does it benefit you?”
― Will BarnesThe Expansion of The Soul

Friday, 20 September 2013

Animation Maniac

Sudah Ketagih agaknya, sepanjang 2 minggu cuti sem ni aku tak boleh lelapkan mata kalau sehari tak tengok movie animasi hollywood ni. Ini semua gara-gara Madagascar 3, buat aku bertaut hati dengan warna warni filem animasi omputeh ni. Not to say that I fell in love with Skipper, the leader of the super famous penguins of Madagascar wkwkwkw. "Kowalski .. status report" 



Maka bermulalah perjalanan imaginasi aku bersama watak-watak animasi ni. Ajaib, mereka tidak wujud tapi impak yang diberikan seolah-olah mereka kawan baik yang sama-sama menghadiri tadika eheh. Nak dibuat cite la kan, aku amaze sangat dengan Madagascar ni mungkin sebab masa tu aku jarang mengilai memandangkan ekzem in coming, sekali bila aku tengok benda alah ni, keluarlah segala sisa makanan aku.



Wednesday, 18 September 2013

Promise Yourself

“Promise Yourself

To be so strong that nothing
can disturb your peace of mind.
To talk health, happiness, and prosperity
to every person you meet.

To make all your friends feel
that there is something in them
To look at the sunny side of everything
and make your optimism come true.



Saturday, 14 September 2013

Habits that Hinder Thinking

1. The Mine-Is-Better Habit 


 This habit causes one to have a very individualistic attitude, to be self-centered, they are often closed-up in making sweeping assumptions and it destroys objectivity which prompts us to prefer self-flattering errors to unpleasant realities. 

Example :

"My car is better than your car."
"My dog looks better than your dog."
"I submitted the best project for this course."

Key Words :

I, my and mine.

How to prevent this habit from surfacing : 

Don't let your ego get in the way of the truth.



Friday, 13 September 2013

Sabar bukan pasrah

Ketika kita ditimpa sesuatu musibah dan kemudian dipesan untuk bersabar, apakah yang berada dalam fikiran kita ketika itu? Kebanyakkan orang menyalah tafsir maksud sabar sehingga jikalau kita disuruh bersabar kita menyangka bahawa kita disuruh untuk menyerah. Walhal sabar itu mempunyai makna yang besar sehingga dijadikan nilaian bagi mengukur keimanan seseorang. 

"Kesabaran adalah bertahan dalam mengerjakan perintah Tuhan dan menahan diri daripada melakukan perbuatan yang dilarang Tuhan." - Muhammad bin Shalih al-munajjid, dipetik dari Rusdin S. Rauf




Wednesday, 11 September 2013

Be kind, be happy

Story 1


Two men, both seriously ill, occupied the same hospital room.One man was allowed to sit up in his bed for an hour each afternoon to help drain the fluid from his lungs.
His bed was next to the room's only window.The other man had to spend all his time flat on his back.
The men talked for hours on end.

They spoke of their wives and families, their homes, their jobs, their involvement in the military service, where they had been on vacation..

Every afternoon, when the man in the bed by the window could sit up, he would pass the time by describing to his roommate all the things he could see outside the window.
The man in the other bed began to live for those one hour periods where his world would be broadened and enlivened by all the activity and colour of the world outside.

Monday, 9 September 2013

Certainty of Uncertainty

" Fikiran kita banyak dipengaruhi oleh suasana dan orang sekeliling. Tanpa disedari, kita cenderung untuk membenarkan orang lain membentuk fikiran kita. Banyakkan kepercayaan kita terhasil ketika kita masih kecil, kita membentuk kepercayaan berdasarkan apa yang orang lain di sekeliling kita kata atau lakukan. Bagaimana kita menafsir pengalaman dan keadaan semasa adalah sebahagian besarnya ditentukan oleh kepercayaan kita. Sebagai anak-anak muda, kita biasanya menerima sebagai benar pandangan ibu bapa dan guru-guru. Walaupun "berfikir atas diri sendiri," adalah lebih besar kesannya daripada kita sering tahu atau melapangkan dada untuk menerima."

Sunday, 25 August 2013

Think to be, Strive to be

Once you have that sense of mission, you have the essence of your own proactivity.  you have the vision and the values which direct your life. You have the basic direction from which you set your long- and short-term goals.  You have the power of a written constitution based on correct principles, against which every decision concerning the most effective use of your time, your talents, and your energies can be effectively measured. 
- Stephen R. Covey

Monday, 5 August 2013

We have power to select our response

Have you ever in your life blaming other people or circumstance for what you have to counter ?.  I'll give you a very simple example, you are in bad mood, grumpy all day long and when asked why, you'll said "I cannot be happy today because my brother eat my favorite cake and left nothing for me.".  It's like blaming the stimulus (brother eat cake and left nothing) for your response (sadness).  Well, this phenomenon is normal in our life, everybody will react the same, grumpy all day long when something bad happen to them.  And there's even a believe that it's our nature to be sad or angry if something bad happen to us,  we'll felt like we are the victim of the situation and make pity of ourselves "look at me, I'm the most innocent creature on earth, but people keep hurting me, how pity I am." We make genetics, circumstances, conditions, or conditioning as a reason of what we give out in our life.





Sunday, 21 July 2013

Our own Osem Video

Pernah dengar tentang osem video ?. Angel Pakai Gucci yang mempopularkan term osem video ni melalui pertandingan yang di 'host' kan oleh blog beliau. Osem video pada pandangan akulah, suatu bentuk video yang direka mengikut kekreatifan sendiri untuk menyampaikan mesej dakwah islamiah dan kemudian diupload di youtube untuk di 'share' kan bersama  (。-_-。 )人( 。-_-。) (betul x ? heaa).  And now, we also have our own Osem video ! . 

Wednesday, 3 July 2013

New Page

Reach for it, reach for it, far away
Someday a new page will turn
I'm sure it'll be filled with lots of people
It begins
A long, long story about you 
- Ikimono Gakari  
 So long time no see, my beloved gen.waruchi has been 'krik krik' for a month. I'm home right now in 
conjuction with mid sem break which I consider as 'cuti melepaskan rindu' , I miss the old time when I got
24 hours a day to goyang kaki and do nothing except eat , sleep , online , eat , sleep and keep breathing. But
of course I had to go through this phase of life which we known as " formal education" , objective ? just to 
make you rich enough so that you can eat , sleep , eat , sleep with your own money ahahahahahahaha teruk 
betul cita-cita itu. Well that's another story , because I'm sure I need 721 pages just to tell about that thing.
Let's just straight to the point here , I introduce you my buddy system which everyone in UTP should have.

Friday, 31 May 2013

Registration day in UTP

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ...
Hey long time no see ! I'm just so excited to write within this time , my finger move like there's snakes skirting in my veins ! . It has been 2 weeks since I leave my lovely warm house and step into a new world ... world as a UTPian !

UTP stand for University Teknologi Petronas , Udang Tanjung Piai also can lah . Did you know how busy my parent and I the day before the registration ? this story of our one day journey is not suitable to be told to the heart disease patients . Did you remember this entry : Third of May Sensation ? This is the beginning of all the things I had now . After discussing a little bit with my family , I decide to wait for UPU's result as this UTP need a lot of Ringgit to be compared to public University even though it is acknowledge as one of the most prestigious University in the country (it is also known for its dynamic futuristic chansellor complex muhehehehe)


Chansellor complex from the air view : google view to be exact


Monday, 6 May 2013

Cerpen yang tidak cerpen : PRU13 Dan Kepala 'Hotak' Aku

Ini adalah cerita dan pandangan aku berkenaan PRU13 yang baru sahaja selesai semalam 5/5/2013. Pagi aku bermula dengan penuh senyuman dan terus ke dapur menyapa mak aku "selamat hari raya ! " dan terus 'meng hupdate' twitter dengan keramat yang sama. Ya ini adalah perayaan rakyat meraikan demokrasi melalui kebebasan memilih pemimpin , aku biarpun masih tidak layak mengundi tetapi tetap bersemangat meraikan hari tersebut dengan akses media alternatif , twitter dan facebook . Dedikasinya aku 'meng hupdate' informasi dan opinion dari warga facebook dan twitter Jaya. Warga kedua laman sosial berkenaan sememangnya sangat teruja menjalankana tanggungjawab sebagai rakyat , tidak terkecuali ibu bapa dan kedua abang ku yang sudah layak mengundi , masing-masing menunjukkan jari telunjuk kiri yang sudah dicalit dakwat. Bangga.



Majoriti rakyat dari pandangan aku mahu suatu perubahan direalisasikan melalui undi mereka , sekian lama mereka menunggu setelah merasakan bahawa kerajaan yang sedia ada tidak mampu memenuhi tuntutan rakyat. Pengumuman pembubaran parlimen yang lewat membuatkan orang ramai membuat spekulasi , kelegaan yang amat nyata apabila Perdana Menteri akhirnya berjaya membuat pengumuman tersebut . Bagaikan hari raya pada tarikh 3/4/2013 , masing-masing mengucapkan syukur dan syabas , seperti baru dilepaskan dari penjara ......



Saturday, 4 May 2013

Ini Kalilah !

Saya dedikasikan lagu ini kepada pejuang-pejuang keadilan & kebenaran khususnya di Malaysia sempena Pilihan Raya Umum yang ke 13 yang akan berlangsung esok 5/5/2013 . Saya menyatakan sokongan sepenuhnya kepada gagasan Pakatan Rakyat . Jangan gentar lagi sahabat , this is our way , 'We Are Returning'

Friday, 3 May 2013

Third of May Sensation

Today is third of may , 2 days to go for 13th GE . Every members of my family now gather around and we celebrate it with steamboat as usual. Now everybody can't wait for the 5th of may 〜( ̄▽ ̄〜). Today also the day where the status of UTP application came out , so due to that I try to open the page but the same error occur , I try it over and over again like crazy and I was like "seriously UTP ? you getting on my nerves! ok forget this , aku tak dapat kot .. huarrghh ". I've been waiting so long and suddenly my internet explorer cannot respond with the page , so I just gave up that afternoon and fall asleep . The sense of 'give upness' lingering my soul until I open the page using my brother's lappy and ...............

Ya I successfully open the page ... what do you expect ha?

Thursday, 2 May 2013

Hall of fame

"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly." - Robert F. Kennedy
Have you been so frustrated in your life because no matter hard you try , nothing were change ? . Have you been so frustrated that whatever you hope for , never come true ? Everybody will , no exception that they will face a hard situation in their life , academic , sports , marriage , job , children , society .... no single human will not be touch by an obstacle . Remember , the life itself is a test . But in every obstacle we want to get rid of , we need an inner spirit and courage to do so . Sometimes a song magically can be a trigger to our self-motivation.

Here we come , a song that I found able to give a touch of courage. This song is dedicated to us by our teacher , Pn.Rohana . If I were not mistaken , she give this song at the midst of SPM trial examination in our class group. Feel the passion of this song and keep going !



Wednesday, 1 May 2013

first of may sensation

Time must be faster than usual , I didn't even see how my april went this year . May will be most exciting and anxious month in this year for me , where the status of application to further my study will be announce in no time and the registration shall be in the same month !. Beside , may will be the hottest and historical month of the year where the Malaysia 13th General Election will be held on 5/5.


Tangan yang memberi

Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk) dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.(QS At-Taubah : 103)
Membayar zakat bagi orang islam adalah dengan membayar 2.5 peratus daripada jumlah pendapatan adalah cara terbaik bagi mendapatkan jaminan kemakmuran yang pernah dikatahui manusia.Ramai individu terkaya di dunia dan orang berjaya merupakan penderma tegar.Dengan selalu menderma , kita pun dapar memainkan peranan satu daripada sifat ketuhanan iaitu memberi , menjadikan diri kita sendiri bertambah mewah.



Ia bukan hanya memberika kebaikan kepada orang lain tetapi kebaikan itu juga melimpah kepada diri pemberi.Kebaikan ini merentasi semua agama kerana sifat memberi itu mewujudkan hubungan spritual antara tuhan dengan kita serta memupuk kasih sayang antara kita . Menderma terbukti cara yang terbaik bagi dimurahkan rezeki.Hakikatnya , semakin kita berjaya , semakin banyak kemewahan bagi dikongsi bersama.Ramai individu menjadi orang kaya sering melambangkan peningkatan kekayaan dalam kalangan masyarakat dalam maksud yang lebih besar.


Monday, 29 April 2013

Talk that Talk that

"Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis Riwayat Muslim) 

Sekiranya kita kaji sejarah silam , semua individu tertinggi dan dihormati di dunia memberikan amaran supaya tidak bergosip dan mengecam orang lain. Ini adalah kerana mereka sedar betapa sikap ini amat merosakkan. Peperangan berlaku disebabkan kata-kata . Manusia terbunuh disebabkan kata-kata . Urus janji terbatal disebabkan kata-kata. Perkahwinan hancur disebabkan kata-kata.


Bukan itu sahaja , gosip dan kritikan menjejaskan kita kerana kita membebaskan racun ke dalam aliran tenaga yang membawa kita ke arah yang kita benar-benar mahukan.


Tanpa kata-kata sekali pun , orang lain dapat mengutip tenaga kita yang negatif , penuh kecaman dan mengkritik ke arah mereka. Dan lagi , apa yang kita katakan berkaitan orang lain , akan kembali kepada orang yang kita katakan itu. Sering saya alami , orang yang mengasihi saya menghubungi saya bagi menyampaikan ada orang yang saya kenali berkata sesuatu yang negatif berkaitan saya. Apakah yang berlaku kepada perhubungan saya dengan mereka ? Ia menjadi retak sedikit demi sedikit.



Sunday, 28 April 2013

Pukul , cubit , tampar & tendang

Refer to the previous entry The way you speak & write , stated that 


Examples of skills that usually require interpersonal intelligence are being polite, being interesting to people, talk clearly, being respectful of other people's opinions, knowing how to act around each individual, finding out other people traits , empathy etc. 

But almost of us often lost our focus about this thing when interact with our close friend. Especially in this cases :



knowing how to act around each individual - finding out other people traits

Before we react to what people said , we must find out first what is their traits , how they're communicate , what they're actually means by their words , what personal pronoun they use when speak to you .



Saturday, 27 April 2013

The Way You Speak & Write

'Peliharalah lidahmu, kecuali tentang hal yang lebih baik, kerana sesungguhnya engkau dengan begitu telah mengalahkan syaitan!'
(Riwayat at-Tabarani)
Bagi kebanyakan kita , kata-kata kita diluahkan tanpa sedar . Kita jarang berhenti berfikir perkara yang kita sebutkan .Fikiran kita , pendapat kita , kritikan dan kepercayaan keluar dari lidah kita tanpa mengendahkan bahaya ataupun manfaat yang dihasilkan.




Sebaliknya orang yang berjaya menguasai kata-kata mereka.Mereka sedar sekiranya tidak menguasai kata-kata mereka , kata-kata itu menguasai mereka.Mereka sedar fikiran yang mereka fikirkan dan kata-kata yang mereka luahkan ,berkaitan diri mereka dan berkaitan orang lain.Mereka sedar bagi menjadi lebih berjaya ,mereka perlu bercakap dengan menggunakan bahasa yang membina estim diri dan keyakinan diri ,membina perhubungan dan membina impian seperti kata-kata ikrar , dorongan , penghargaan , kasih sayang, diterima , penuh dengan kemungkinan dan bervisi.



Friday, 26 April 2013

Me and the moon , before it was cool

This is my personal experience in which I understand a little bit on how political system works . Well it's true, I write this because talking about politics is a trend nowadays in conjunction with the coming 13th General Election. This journal should be write a long time ago but surround with typical teenagers (read : tak kesah politik) is not easy , it took you a lot of courage to be yourself. As what Evey Hammond said in V for Vendetta " I wish I wasn't afraid all the time, but... I am". But the climate has change , people has risen , that's why this coming GE13 said to be the most historical among the previous GE , so even I'm not yet eligible to vote I want to be a part of this changes . 

It sound scary for some people

Sunday, 21 April 2013

Fiqh Daulah (Feqah kenegaraan)

Fiqah Daulah Dalam Perkspektif Al-Quran Dan Sunnah adalah sebuah kitab yang dikarang oleh Prof. Dr. Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi  Pengerusi Kesatuan Ulama Sedunia . Baca di :


Berikut adalah siri video kuliah Fiqh Daulah yang disampaikan oleh Tuan Guru Dato' Dr. Hj Haron Din Al-Hafiz.


Imam Hasan al-Banna dan Pendirian Siyasah (Politik)

Petikan Dari :
PEMIKIRAN POLITIK IMAM HASSAN AL BANNA 
Bab 3: Pembentukan Negara Contoh 
karangan Dr Abdul Hamid al Ghazali

Muqaddimah
Terlebih dahulu sebelum saya menjelaskan pemikiran politik yang akan menentukan halatuju agenda kebangkitan dan proses pembinaan sebuah negara berdasarkan pandangan Ustaz al-Banna, elok saya kemukakan di sini apa yang dimaksudkan dengan politik dan juga negara secara ringkas.
Takrif Politik
Politik mengandungi beberapa maksud antaranya, kaedah untuk memerintah dan mentadbir sebuah negara. Politik juga ialah kuasa atau keupayaan untuk memperolehi apa yang dikehendaki. Politik juga merujuk kepada kaedah berdiplomasi dan mencapai kata sepakat.  Dalam buku al-Siyasah al-Hakimah, Ibnu Qayyim mentakrifkan politik sebagai tindakan yang membawa manusia lebih hampir kepada kebaikan dan jauh daripada kebinasaan, walaupun tindakan tersebut tidak dinyatakan oleh rasul dan tidak disebut oleh wahyu. Apa sahaja cara yang boleh mewujudkan keadilan, ia termasuk dalam agama ini.

Saturday, 20 April 2013

Transformasi Turki: Daripada Erbakan hingga Erdogan


Marwan Bukhari | Abduh Study Group, IRF


Turki merupakan sebuah negara yang meninggalkan kesan yang mendalam terhadap sejarah dunia khasnya pada era moden. Ditinjau daripada lensa sejarah Islam, Turki memang penuh dengan konflik dan kedinamikan tersendiri dari segi perjalanan survival politik umat Islam. Perkara ini dilihat terutama pada usia-usia akhir pemerintahan Uthmaniyyah seperti era Sultan Abdul Hamid kedua dan era selepasnya.
Di sebalik kerumitan latar belakang sejarah dan kepelbagaian wacana yang terisi dalam politik Turki, penulisan ini hanya bertujuan membincangkan beberapa ciri dan wacana penting sepanjang perjalanan era perubahan pemikiran Islamis di sana pasca keruntuhan pemerintahan Uthmaniyyah, khasnya pertembungan pemikiran dan pergerakan dua ideolog utama iaitu mantan Perdana Menteri Necmettin Erbakan (1926-2011) dan Recep Tayyib Erdogan (1954 hingga sekarang).

Mustafa Kemal Attaturk
yang bertanggungjawab
 memansuhkan sistem Khilafah

Friday, 19 April 2013

Between Konapun and Tamiya , between boys and girls

I thought when we grew up , there's will be no difference in hobby between boys and girls , but of course that was a false perception . Men and women will never be the same , boys like something hard and strong while girls like something pretty and soft (usually). Sesuai dengan fitrah yang diciptakan untuk menyempurnakan antara satu sama lain , manusia hidup dengan prinsip ini , bukankah perbezaan itu merupakan satu bentuk keserasian ?. 

And here we go on one fine day when I found this fun and exciting Konapun - an awesome Japanese toy that lets you make ultra-realistic miniature fake food.Visit their website here : http://www.konapun.com/what-is-konapun


Wednesday, 17 April 2013

'' Let's just finish this and go to da party '' , said Kinah

I just got an invitation to go for an interview in UTP or famously known as Educamp utp on 16/4/2013 , yet it was in the same day with Jamuan meraikan pelajar 'cemerlang' PMR & SPM SMKTD , I just put apostrophe there because I don't think I'm worth to be called one . I'm just so lucky , maaan! ~(=,=~) Alhamdulillah for the chance and that so so lucky me.

Aku ditemani ayah dan emak bertolak dari ipoh jam 6.30 am ke UTP Seri Iskandar dengan membawa hati yang berdegup kencang dan minda yang penuh dengan takulan akan kemungkinan2 yang berlaku. Ingatkan dah awal sangat lah tu tolak dari ipoh jam 6.30 , bila sampai je depan Dewan Canselor UTP yang gah dengan design ohsemnya tu , agak terkejut melihat lautan manusia sudah pun memenuhi ruang legar dewan , candidates dari faoundation and undergraduate sudah pun berbaris untuk mendaftar , jaraknya adalah lebih kurang dari Cyberjaya ke Putrajaya *EH*. Sambil berbaris tu sempat juga berkenalan dengan candidates yang lain , Umi dan Nabilah candidates yang paling ramah pada hari tersebut tegur aku dulu memandangkan aku beratur belakang diorang , sebelum tu sempat jugak aku dengar perbualan Umi & Nabilah yang masing2 dari SBP , what do you expect from SBP students ? they quite know a lot about what they are applying . Behind me is a student from Convent Taiping , they are all friendly even that time each of us having a lot of butterflies in our stomach instead of nasi lemak muhehehe.

Dewan Canselor UTP - Gambar dari lensa abang google yang hensem

Sunday, 14 April 2013

Menjelang PRU-13 Malaysia; Nasihat, Panduan & Bimbingan Dari MURSHID

Seruan Multaqa Asatizah & Du’at (MURSHID) Menjelang PRU-13 Malaysia; Nasihat, Panduan & Bimbingan.


MURSHID adalah perkumpulan asatizah, pendakwah dan ilmuan Islam yang meyakini bahawa pendekatan Islam yang Wasatiyyah merupakan cara yang terbaik untuk umat Islam melaksanakan Syariat Islam di dalam kehidupan mereka. Bertitik tolak dari kesedaran para ilmuwan merupakan guru dan pembimbing masyarakat, MURSHID terpanggil untuk membuat kenyataan rasmi menjelang PRU-13 sebagai sebahagian dari usaha mendidik dan menasihati masyarakat.  Berpegang kepada prinsip-prinsip fundamental yang telah digariskan oleh al-Quran dan Sunnah Rasulullah sallaallahu’alaihi wasallam berkaitan politik, kepimpinan, hak warga yang dipimpin dan juga peranan segenap anggota masyarakat seumpama:



1. Prinsip Amanah.
 Al-Quran: “Allah telah memerintahkan kamu agar menunaikan amanah kepada mereka yang berhak, dan apabila kamu menghukum di antara manusia, berhukumlah dengan adil…. (al-Nisa (4): 58).

Thursday, 11 April 2013

Stand Up by J-Min

I'm impressed by this song because I thought these kind of motivational and encouraging song often come from japan but this is the first song from korea proved me wrong (^ω^ ) This is ost in To The Beautiful You , korean version of Hanazakarino Kimitachihe or famously known as Hanakimi , a japanese version. I admit that my adrenalin is flowing enormously through my bloodstream listening to this song , really something!. It was in my top playlist now. Feel like wanna do a concert with this song 〜( ̄▽ ̄〜) what a nonsense.


Wednesday, 10 April 2013

Salam PRU 13 dari Turki

Mengikuti perkembangan politik di Republik Turki dan Malaysia adalah suatu yang cukup menarik.Turki dan Malaysia adalah di antara negara contoh bagi negara Muslim terutamanya selepas Arab Spring yang berlaku di tanah Arab.

Kerajaan yang dipimpin oleh Perdana Menteri, Recep Tayyip Erdogan telah membuktikan kejayaan mereka di dalam dan luar negara. Kurangnya gejala rasuah, sistem pengurusan yang semakin baik, kurangnya konflik dalaman dan ekonomi yang semakin kukuh.

Sunday, 7 April 2013

Selingan PRU13 : Mengapa Perlu Mengundi ?

1. Kenapa saya perlu mengundi?

Pertama, kita perlu perbetulkan perspektif kita berkaitan dengan politik. Politik dan Islam tidak boleh dipisahkan. Ini kerana, dalam politik barat, mereka mencari kuasa dan menjauhkan orang lain. Politik Islam pula bertujuan mentadbir dan mengurus dunia berdasarkan keadilan. Gunakan kuasa memilih yang kita miliki bagi menentukan pemimpin yang dapat menegakkan kesejahteraan dan keadilan kepada rakyat. Pengundian boleh menentukan masa depan rakyat dan negara. Keputusan yang betul akan menyelamatkan masa depan umat dan negara. Sementara keputusan yang salah akan menjerumuskan negara ke dalam kebinasaan, atau penyelewengan. Maka pengundian ada nilai yang besar dalam agama ini.



Friday, 5 April 2013

Kecelaruan apabila fakta sejarah dinovelkan

Novel sejarah Hijrah Karya Abdul Latip Talib terbitan PTS telah pun ditarik balik dari pasaran berikutan dakwaan berlakunya penyelewengan fakta yang dikemukakan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil  dalam satu seminar di sebuah IPTA baru-baru ini. Ustaz Hasrizal yang juga merupakan seorang blogger terkenal banyak memberi teguran terhadap novel ini dalam laman facebook dan web beliau selain membentangkan kajiannya dalam satu seminar di kampus tentang penyelewengan fakta yang agak ketara di dalam novel berkenaan terutamanya berkaitan kecelaruan metod penulisan yang telah digunakan oleh novelis berkenaan. Ia menjadi kritikal apabila turut menyentuh aspek Sirah Nabi yang menurutnya sarat dengan fiksyen yang terkandung dalam novel berkenaan. Kesilapan fakta yang bercanggah dengan akademik dan sirah dikatakan antara punca utama penyelewengan novel ini.

Wednesday, 3 April 2013

Panduan Mengundi dalam PRU bagi Muslim

Panduan mengundi dalam PRU oleh Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin



Allah SWT telah memerintahkan kita memberikan amanah kepada yang layak. Firman Allah: (maksudnya) Sesungguhnya Allah menyuruh kamu memberikan amanah kepada yang berhak menerimanya dan apabila kamu berhukum di kalangan manusia maka hendaklah kamu berhukum dengan adil. Sesungguhnya Allah memberikan pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu.” (Surah an-Nisa’ ayat 58).

Di sini saya ingin menyebut beberapa langkah atau panduan penting bagi seseorang pengundi muslim juga mungkin boleh dimanfaatkan oleh non-muslim dalam konteks negara kita ini;

Tuesday, 2 April 2013

Matilda (1996) a great movie to be watch with family

Ketika aku dalam linkungan 8-10 tahun , kami sekeluarga seperti biasa ketika itu menunggu malam hujung minggu di hadapan TV menonton filem hollywood . Ianya merupakan suatu perkara yang menyeronokkan apabila kami sekeluarga berkumpul bersama di hadapan TV menonton filem , kami adalah pengkritik filem terhebat dalam sejarah manusia (sarcasm detected)┏(^0^)┛. Genre yang paling aku suka sudah tentu aksi dan imaginasi . Harinya pun tiba apabila kami tanpa dirancang menonton sebuah filem tentang seorang kanak-kanak yang suka membaca walaupun keluarganya menerapkan cara hidup yang amat bertentangan. Setelah beberapa peristiwa , kanak-kanak tersebut iaitu Matilda menyedari beliau mempunyai kuasa menggerakkan benda hanya dengan menggunakan pandangan mata.Matilda disekolahkan di sebuah tadika yang mana pengetuanya seorang yang tidak berperikemanusiaan dan ganas. Maka beliau menggunakan kuasa matanya untuk menendang pengetuanya keluar dari sekolah tersebut. Matilda meminta untuk menjadi anak angkat kepada guru kesayangannya dan begitulah cerita tersebut berakhir.


Monday, 1 April 2013

Mengambil Ibrah dari Shin Chan

Siapa yang tak kenal dengan Shin Chan ni memang sah duduk bawah batu , even my previous grandma pun kenal tau budak bernama Nohara Shinosuke ni or famously known as 'budak pipi tembam sebelah'.Dari kecik mesti tunggu depan tv channel ntv7 pukul 7.00pm nak tengok Shin Chan . Bila dah pandai membaca mula la beli komik Shin Chan , dah menjadi 'adat' kami adik-beradik bace komik Shin Chan then berdekah-dekah gelak . Bukan banyak pun dalam rumah ni , ada 4 je dan itulah yang kami dok ulang2 bace tapi lawak dia memang tak pernah jemu. Inilah hiburan masa lapang kami berempat di rumah.Bukan senang untuk buat orang gelak , mudah lagi untuk buat orang menangis. Yoshito Usui worth the title 'legend' (he's dead *moment of silent*)

Monday, 25 March 2013

You're not an egg to be grade A B C ... you are human being !!!

21st march 2013 , the day where all the butterflies from north and south pole suddenly got into my stomach . This is of course make no sense if you take it literally . SPM 2012 results had proudly announce on that day . Proudly is of course a word to describe just for a certain students' result , obviously for straight A's student . How about the another letter such as B,C,D,E,F ?. Could we be proud of it ?




Well 'proud' is a perception make by a person after he/she has succeed accomplish of an aim or purpose.

Saturday, 16 March 2013

Parachute angkat tong sampah dan kereta 4 pedal

Seperti biasa kami pulang ke kampung yang hanya memakan 1 jam perjalanan dari rumah kami di Ipoh, tiada apa yg pelik dan ajaib. Petang itu kami sempat singgah di pasar petang jumaat di kuala kangsar yang aku rate 5 star , aku tertanya juga mengapa di Ipoh tiada pasar yg panjang dan penuh dengan pilihan barang seperti itu , mungkin kerana tewas dengan maydin ? sumpah aku gila tengok berbagai jenis makanan yang bewarna warni , bulat , petak , goreng , rebus ,bakar , cair , pejal , lembut , rangup ,manis , masam , pedas aaaaah sudaaah air liur aku tumpah sebaldi.


Rojak cucur , jarang dijual di ipoh 

Tuesday, 12 March 2013

Our Team is Positive !

''We are not really great in debating but we feel great by accepting the challenges it brought to us and strengthen ourselves for the journey of the life.''

Benar , apabila menyebut sahaja Pertandingan bahas , maka umumnya awam akan membayangkan kekuatan bahasa , hujah akal , fakta dan realiti.Cikgu-cikgu apabila menggalakkan penyertaan sesebuah pertandingan akan memberitahu bahawa pertandingan ini dapat membantu kamu dalam sekian-sekian mata pelajaran dan dalam kes bahas ala parlimen tentunya karangan bahasa melayu ,itu secara kasarnya . Aku juga bersetuju jika dikatakan bahawa penyertaan dalam bahas boleh membentuk pemikiran kritis. Aku tertarik dengan apa yg Amar cakap '' bila jadi kerajaan , kita bangkang pembangkang , bila jadi pembangkang kita bangkang kerajaan dan kedua-duanya berpusing di situ juga cuma kita yang kena kemukan point apa yg kita bawa '' , keluarkan setiap persoalan yang ada dan jawab sendiri ' mengapa ' , I like that part (=`ω´=)

This is Our Team

This entry is special for my 'bahas' family which I loved and adored (2011-2013)

Pengalaman Interpersonal


Monday, 4 March 2013

Does God exist - Albert Einstein



University professor at a well known institution of higher learning challenged his students with this question. "Did God create everything that exists?"

A student bravely replied, "Yes he did!"

Friday, 1 March 2013

Tala' al badru alayna

Tala‘ al-Badru ‘Alaynā (Arabicطلع البدر علينا) is a traditional Islamic song known as nasheed that the Ansar sung to the Prophet Muhammad upon his arrival at Yathrib after completing the Hijr in 622 CE.The song is currently over 1400 years old, and one of the oldest in the Islamic culture.


This is my favorite version of Tala' al Badru Alaina , I heard it for the first time when I was 14 years old copied from my brother and I lost it when my phone is broken (T_T). I have tried hard searching it over the internet because the previous file just named as 'yusuf islam 2' grrrr , but after several trial that make me almost give up , here it come !  . When I was in form 2 before going to beb , I listening to this song first with 'sing children of the world' and fall asleep with it , it's like my lullaby hehehe. Both of them is art piece of yusuf islam . MashaAllah , what a beautiful song , the oldest song in islamic culture , there's 1000 and more version of this song but for now this is my favorite.

Wednesday, 27 February 2013

After A Year (Lawatan pertama ke sekolah sebagai penganggur)

Semenjak tamatnya zaman persekolahan yg gilang gemilang  penuh bergaya tu , aku dah kehabisan idea nak berceghita hal peribadi nih sebab xde cerita aku nak lelong hehehe.Namun keadaan berubah apabila semalam aku dengan penuh rasa besar hati menjejakkan kaki ke SMKTD sejurus mendapat tahu usul telah dikeluarkan dan saatnya untuk pasukan bahas sekolah memerah otak mengepam keringat dan aku datang saje2 nak kacau cikgu dan junior2 yg comel2 belaka itu.Dengan berbekalkan niat untuk melepaskan rindu kepada sekolah dan suasananya yang ohsem.. terus aku ke bilik gerakan sekolah dan budak2 tu terus ''kak kinah !!! kak kinah yeaaay! '' 〜( ̄▽ ̄〜)(〜 ̄▽ ̄)〜 


Sunday, 24 February 2013

Law of attraction strike again !

Social consciousness : The fundamentals of the law of attraction

The Law of Attraction is the most fundamental of all universal laws. Out-pacing the laws of gravity and velocity, well-beyond the measurements of science, The Law of Attraction is the basis for who YOU are.


For those who are new to conscious thinking, this idea that your thoughts create your reality might be as whimsical as a spotted leopard running free through the city streets. As a crazy notion, a "New Age" scam, even an "airy-fairy" mind twister, the Law of Attraction is not a new idea. This rather fundamental concept has been around for ages, often hidden from the masses by those who wish to keep people "unconscious". For those who have had some experience with this concept, they might find these words refreshing and fulfilling. This idea is not new to them but is a reminder of what they already know.