Saturday 16 March 2013

Parachute angkat tong sampah dan kereta 4 pedal

Seperti biasa kami pulang ke kampung yang hanya memakan 1 jam perjalanan dari rumah kami di Ipoh, tiada apa yg pelik dan ajaib. Petang itu kami sempat singgah di pasar petang jumaat di kuala kangsar yang aku rate 5 star , aku tertanya juga mengapa di Ipoh tiada pasar yg panjang dan penuh dengan pilihan barang seperti itu , mungkin kerana tewas dengan maydin ? sumpah aku gila tengok berbagai jenis makanan yang bewarna warni , bulat , petak , goreng , rebus ,bakar , cair , pejal , lembut , rangup ,manis , masam , pedas aaaaah sudaaah air liur aku tumpah sebaldi.


Rojak cucur , jarang dijual di ipoh 
Sesampai sahaja kami di halaman rumah kampung , aku terus meninjau ke tebing sungai melihat projek titi ayah aku yang membanting tulang siang malam menyiapkannya bersama abang sulung aku. Kalau dilihat proses pembinaannya , aku sendiri sesak nafas muka pun boleh jadi biru , bayangkan kayu balak yang diangkat diketuk dipotong berbagai  tu 98% dibuat ayah dan abang sulung aku hanya berdua dan sekali sekala dibantu oleh abang kedua aku dan pekerja endon , I would call them heavyweight world champion + Man of awesomeness = Supermen.


Another balak
Kayu kayan tersebut didapati dari hutan di belakang rumah dan kemudian diangkut menggunakan backhoe , ayah aku sempat bergurau dengan aku ''tengok ni na , ayah angkat hujung sini , abang syafiq angkat hujung sana '' (merujuk kepada kayu yang pertama dalam gambar ) '' biar betul ayah , ringan sangat ke ? besar bukan main dah ni '' .. ayah aku gelak berdekah '' tak de lah ayah tipu je '' ... bukan sekali ayah aku bergurau  macam tu sampai aku percaya , lurus jugak aku ni kena dengan ayah aku kan  (*´▽`*)


90% siap kat ayahku , titi yang mengajar aku erti kesungguhan
Melihat sahaja ayah aku merentas titi tersebut terus aku turun ke tebing dan bercita-cita kononnya mahu ke hujung sampai ke bot , hahahahahahaha memang KONONNYA , aku tersangkut dengan kegayatan yang tak disangka lebih-lebih lagi di bahagian kayu bulat memang kalau boleh merangkak aku merangkak dah , akhirnya aku tersangkut dan diketawakan oleh abang aku , ayah aku sempat sindir '' apa takutnya penat je la buat titi macam ni , ni motor pun boleh lalu ni '' hahahahaha! not sure if ayah aku perli atau memang betul boleh ( p_q)


Kem kayak bersebelahan 
Malam tersebut aku memilih untuk tidur di bilik kedua di ruang tamu utama , emak aku kurang senang, susah untuk lelapkan mata di bilik tersebut kerana rasa seperti tido dalam kotak kata emak aku . So unfortunately , tiada apa yang dapat menahan aku yg sudah ketagihan bantal dan tilam daripada membuka kilang air liur basi di bilik tersebut .

Malam tersebut memang ternyata mimpi yang aku alami begitu mendebarkan . Perasaan teruja , seronok , bahagia , sedih , kusut , takut , terlampau takut bercampur baur dalam 1 mimpi. Mengikut ceritera mimpi yang sempat dirakam memori aku ia bermula dengan aku sebagai bekas pelajar sekolah menengah dengan tak malunya kembali bersekolah bersama rakan yang lain , minggu yang pertama sungguh sibuk kerana rakan sekelas aku yang lain sibuk menghantar kerja dan buku masing-masing kepada aku untuk disampaikan kepada cikgu (kerja biasa aku dulu kahkah) tapi yang dlm mimpi ni memang dah melebih-lebih macam depa tak de kaki nak pergi hantar sendiri , kan aku dah mula la rimas sampai kusut , ingat aku balachi ke :'( sampai hati mimpi.

Then terbit satu perasaan bahagia bila buka sahaja mata , aku tengok kawan-kawan aku semua dah siap pakai custom watak masing-masing dalam drama kelas , angin pun sepoi-sepoi je meniup kepala aku yang serabut tadi , semua duduk satu baris kemudian tersenyum kat aku , ada sorang kawan aku cakap ''kinah , kitaorang dah ready ni '' MashaAllah memang aku bahagia betul dengar ucapan tu , semua smart dengan custom dah tu boleh pulak berbaris depan aku senyum-senyum , baik2 anak buah aku ni 〜( ̄▽ ̄〜) *usap pala sorang2*. Mimpi yang mengambilkan nostalgia perasaan bahagia ketika berjaya menyiapkan drama kelas berasama-sama all together  ┏(^0^)┛

Kemudian entah macam mana masa diorang semua masuk ke suatu tempat , secara tiba-tiba dan tak kena ada orang jahat berpakaian seragam masuk ke tempat yang sama mengintai-intai kawan aku , aku yang mula suspicious pun berkejar ke dalam tapi hampanya semua kawan aku hilang secara tiba-tiba , dengan perasaan  sedih hampir je aku menangis .Aku curi kereta cikgu addmath kitaorang yang dalam mimpi tersebut merupakan SUV BMW (real life toyota estima , nampak jauh dia lari kan) , maybe sebab sekarang aku gila stereng tu boleh mimpi sampai macam ni. Aku drive kereta tu jauh dari sekolah , punyalah suspen masa tu aku tak tau nak cite macam mana dah , takut tertangkap dengan orang jahat yang aku sendiri pun tak nampak , peluh ngeri mengalir habis basah satu badan aku. Sampai ke kawasan perumahan aku berhenti sekejap nak tengok pedal kereta tu rasa lain macam , punyalah aku pelik kereta tu ada 4 pedal kahkahkah!! pedal pecut , pedal brake anti-lock braking system (ABS) , pedal brake non anti-lock braking system , dan satu lagi pedal yang mungkin boleh menerbangkan kereta macam aeroplane :3 dah canggih sangat mimpi aku tu.

Kemudian aku teruskan perjalanan sampai ada seekor anjing melintas , aku tak brake pun kereta tu automatic berhenti , aku tengok gear kereta tu pulak .... P , N , ANIMAL FRIENDLY , D-3 , hahahahahahaha!! amboih !!!!!!!! canggeh habes la tu ada animal friendly bagai , tu yg automatic stop bila anjing melintas kan hahahah! dahsyat.

Kemudian ketika berhenti tersebut , aku ditahan kastam then muncul cikgu addmath aku tersenyum seperti selalunya , dan bila aku keluar dari kereta tiba-tiba datang pula semua ahli family aku chop rumah-rumah yang ada kat situ dan bergurau senda dengan happy nya , perasaan aku mula lega , kawan yang hilang tadi diganti dengan gelak tawa mak cik - mak cik sepupu sepapat aku . Aku mula tersenyum , ada pula upacara letupkan party bomb ala-ala party bufday gitu , aku mula rasa angin bayu sejuk meniup badan aku yang dah basah berpeluh cemas tadi , bahagianya tak terkata .

Soo sudden , mak cik aku tiba-tiba cakap ''tunduk semua ... tunduk je ..''  muzik HELL MARCH RED ALERT berkumandang di langit , kelihatan Parachute army turun dari aeroplane. Mak cik aku sempat sembang antara satu sama lain ''diorang saje je datang tu , secara aman'' ''kita tunduk je , tu askar kita kot ''



Mulanya sebuah aeroplane je yang datang kemudian beratus-ratus parachute memenuhi ruang udara , pasukan parachute tu menunjukkan simptom-simptom yang pelik seperti mengangkat tong-tong sampah di bumi kemudian naik atas kembali dan mencampakannya ke bawah , bertaburan sampah sarap dan tong sampah mengena orang-orang awam , mak cik aku sempat cakap ''aah yea terima kasih la'' hahahahahaha! kalau je pun memerli kan , too many sarcasm lah aku ni . Jimat sikit kot kos senjata bila baling tong sampah tu ke bawah dengan daya tujah yang tinggi . kemudian habis mengangkut tong sampah , mereka membawa turun mortar dan bekas-bekas yang nampak seperti diisi dengan uranium , anggota yang sudah mendarat ke bumi memukul orang awam tanpa belas kasihan .




Tong sampah seperti ini
Ketika semua peristiwa serangan tersebut berlaku , resolusi mata aku ni bukan 3D  , dah jadi 2D macam kartun tu tau tak , tapi ia tetap menyebabkan hati aku takut tak terkata , bilamana kematian semakin hampir , bilamana mengetahui kematian diri adalah akibat serangan tentera , mungkin aku ditembak mati , mungkin disepak direjam dibelasah hingga mati , mungkin juga kerana terkena tong sampah 600 liter , mungkin juga terkena mortar , begitu banyak sebab untuk cedera dan mati di medan perang yang secara tiba-tiba wujud itu.


Ketika itu aku mula menyebut 'allah , redhakan hati aku dengan semua ini ' tetapi hanya diri sendiri je tau betapa susahnya redha dengan kedaan tersebut , susahnya menerima kematian sendiri  , hati aku remuk kecut habis takut sangat dengan apa yang berlaku , menggeletar satu badan. Muzik red alert masih berkumandang seiring dengan suara jeritan orang awam . walaupun sangat epic tapi bila ketakutan yang amat menguasai diri , semua dah tak bermakna . Feeling waktu tersebut adalah sangat real sampai aku tak terfikir itu adalah mimpi . kemudian aku terjaga .................... badan berpeluh seribu

Biarpun akhir mimpi tersebut sangat tragis , banyak ibrahnya , perasaan yang betul-betul real , terasa diri memang masih jauh untuk redha menerima tempat kembali yang infinite.... mungkin ada bagusnya kalian pergi buat kerja lain dari melihat aku meriakkan diri menyatakan itu ini , perasaan kadangkala tak boleh digambarkan dengan kata-kata , lebih baik tonton ceramah Dr.asri - Harapan dan kembali


emak dan anis
ambil angin petang sambil curi2 telan air sungai perak


Candid ate