Saturday 14 January 2012

I adore my father way of thinking ^,^

hahaha I thought the way of thinking cannot be inherited but today I realize I just get my inspirational idea from my father ....just like my father , I like to think something 'weird' for the other people la ..but actually it's something logical and valid , it just rare..

pagi2 hari ni , dari bilik aku dah dgr beliau nyanyi riang gembira (hehe I like his style when he wake up in the morning with laughful face , tenang rasa hati XD) masa sarapan pulak lagi seronok , sempat bagi tazkirah , hehe mentang2 aku sorang je dlm rmh ni dok tercongok dpn dia makan sandwich hahaha... dgn buku catatan dia pun mula membaca kat aku 
 ~''“Allah SWT tidak menerima keuzuran seseorang yang dilanjutkan usianya sehingga sampai berumur 60 tahun.'' (Hadis riwayat al-Bukhari) , ha ni bermakna klau perangai lama kita x berubah ubah sampai umur 60 tahun , hati hatilah sbb waktu ni waktu kritikal  .. dah nak goal , klau x sempat taubat masa ni .. malapetaka la jwbnya di sana..lagipun masa ni dah x de apa2 dah , kerja utk dunia buat apa , anak2 semua dah besar dah blh makan sendiri , masa ni mmg allah dah tau kita dah free blh fokus utk ibadat ...'' ~


 hehe utk saya ke ? saya baru 17 tahun >,<   .. ya allah budak ni .. ajal x mengenal usia cik adik oi =,= ,      ayah saya tahun ni umur 55 tahun .. tapi sian beliau kena jaga saya yg masih kanak2 ni kan.. tunggu la ada putera raja ambek ye ayah..(muheheheh)

masa makan buah dukong ni yg best ni...  disebabkan kulit buah dukong yg tebal tu dibuang begitu shj beliau pun mula mereka reka --->
ayah : eh diorg x buat kajian ke pasal kulit dukong ni ye , tgk sikit punya tebal kulit dia .     diorg asyik cite pasal tongkat ali je , tongkat ali pahit ni pun pahit , mana tau blh buat ubat kan.semua bende dlm hutan ni ada gunanya , blh rawat penyakit kencing manis ke sawan ke mana tau ,kosmetik ubat2 kecantikan pun boley ni , kita x tau   

kinah :  (lalu aku dgn yakin pun menyokong )  ha'ah kan mana tau blh buat ubat luka ke , x pun extract buat kertas , jimat skit balak tu (lari betul aku , org cite pasal ubat dia cite pasal balak) tgk lawa nye kulit dia putih  mmg blh buat kertas ni .

ayah : hish bukan kertas syg la buat kertas..buat ubat , che rasa  pahit ni ..ntah2 lagi pahit dari tongkat ali .. eh betul la ayah rasa kita kena buat kajian ni , kena buat makmal ujikaji , beli bahan2 makmal , apa dia tu , bikar , tabung ujikaji , penunu bunsen , apa lagi (x tersangka aku ayah aku sebut bende2 tu haha) tu la rugi diorg x buat kajian 

kinah : ha betul2 kena beli mikroskop , kita extract dia pastu taste kat mna2 sel dijangkiti virus . buat ulam x blh ke ?

# anak beranak..........

aku tertarik sbb aku berpengang pd prinsip 'all the things in the world has their own purpose , no single creation that has nothing'

think outside the box ~ berfikir di luar kotak (eh betul ke BI tu hehe)

agaknya masa kecik aku dpt impian nak jadi saintis sbb minda mereka-reka ayah aku x ... huahua bangger woo bangger , siar2 dekat pasar malam pun dia blh reka mcm2  ...  he's really something . dia x penah limitkan apa yg kitaorg nak fikirkan , imaginasi tanpa batasan , that's why aku suka fikir bende yg dianggap merepek oleh org lain , tapi klau aku zahirkan bende yg sama dekat ayah aku ...dia x penah ckp ''eh mengarut la / merepek ape kebendenya / mustahil ''  .. even dia akan sokong tau , siap blh reka /lukis ats kertas idea tu ... 
give your children the space to think without limit , klau dia utarakan sesuatu jgn sesekali ckp 'MUSTAHIL' sbb percayalah bende tu lah yg akan menyebabkan diorg takut nak berimpian (kecualilah dia ckp bende yg betul2 merepek huahuahua ) even klau dia ckp nak jadi ultraman ke naruto ke terima la seadanya , sbb ada la something yg diorg adore dgn watak2 tu , kuat , bersemangat , ada laser , ada butang besar kat baju , blh jadi besar ke ... alaways support their imagination okay...

there's no impossible things for him , we can create it with our hard work . no impossible things for him means if we try a lot then we will get something . 

klau aku ckp ''ish mna blh la ''  sure punyalah beliau akan ckp  ''belum cuba mmg la x blh , kita kena buat dulu baru tau '' ................. DARE TO TRY DARE TO FELL ~ he teach me this 
jangan takut nak bercita-cita tinggi , jangan takut nak berimpian . 

''ni blh buat sendiri ni '' ~ ayat popular ayah aku ..  yes we can do it by ourself ! 
yes even today he's support me with his hand...... same as 17 years ago .... his tough hand teach me to DARE TO DREAM