Wednesday 30 January 2013

Brother as story teller - MRSA Bacteria and wudu'

Ceritanya bermula apabila abangku usai mengambil wudu' kemudian beliau tiba-tiba duduk di meja makan dan memulakan perbualan '' Bakteria MRSA ni duduk atas kulit kita memang tak berbahaya tapi bila dia masuk dalam badan kita melalui luka boleh menyebabkan jangkitan , ada orang sampai tangan dia kena potong disebabkan bakteria ni padahal luka dia kecik je pon '' .Aku pun buat muka pelik apasal pulak abang aku ni tiba-tiba lak bakteria , walaupun aku tau dia memang rajin bercerita dan aku pun suka bertanya dekat dia sebab dia macam my 'mister know all ' hahahaha  , kemudian beliau pun menyambung '' tapi Islam dah bagi jawapan ... wudu' , kawasan-kawasan wudu' nilah kawasan MRSA berpadatan tinggi , jadi dengan membersihkan kawasan-kawasan ni dengan air mencegah merebaknya bakteria ni '' seraya demikian beliau pun terus berlalu pergi . I see ... abang aku nak bagi tazkirah rupanya >,< lost my mind for a while *LOADING*



Selesai je dia solat aku terus sergah dia ''abang sarul apa MRSA tadi '' dengan muka penuh pengharapan mata bercahaya teringin nak tahu , dia pun terus tanya kakak aku yang juga merupakan seorang pelajar medik , she might know how to explain
''Oh MRSA ni opportunistic infection '' habis dah keluar medical term dia .... ''dia masuk dlm badan melalui cutting dekat kulit , burn sebagainya bla bla bla bla '' ..



Tanpa berlengah lagi aku pun terus meng google bende alah tu.

Disebabkan MRSA ni kurang famous di malaysia (di indonesia lebih popular) maka artikel berkenaan bakteria ni kebanyakannya adalah dari seberang malah jika dalam english sekalipun ianya adalah dalam laras bahasa perubatan yang susah difahami awam seperti aku .But somehow I found this article is quite easy to be understood : What is MRSA

Lagi maklumat berkenaan MRSA di malaysia dan langkah mencegahnya : Informasi Untuk Pesakit Dan Keluarga

Maka seronoklah aku ketika itu bilamana aku menyoal dan dijawab oleh abang dan kakak aku whahahaha you own me brother and sistor ! di sini dikepilkan sedikit berkenaan wudu' dan manfaat kepada fizikal secara ringkas : Rahsia wudu' kepada kesihatan


Berkenaan dengan faktor lahirnya bakteria MRSA melalui artikel perubatan di atas
'' MRSA has appeared for three reasons: the widespread use of antibiotics, genetic selection and our dislike of tablets.''
Jadi disebabkan ketahanan bakteria terhadap antibiotik yang digunakan telah menyebabkan perubahan genetik pada bakteria tersebut lalu lahirlah bakteria yang kuat rintangannya terhadap antibiotik sebelumnya..... don't you see this as a threat to mankind ?? we will never stop consuming those medicine !



'' The doctor of the future will give no medicine, but will interest her or his patients in the care of the human frame, in a proper diet, and in the cause and prevention of disease. ''
Thomas A. Edison
So I accept this idea uncle Thomas .
Wordless wednesday entry end here .... wordless ?