Berdasarkan logik,
kapitalisme adalah berasaskan kepada setiap individu – dan ini termasuk juga
seseorang, sebuah syarikat, atau satu bangsa –perlu berjuang untuk pembangunan
dan kemajuan diri mereka sahaja. Kriteria yang paling penting di dalam perjuangan
ini ialah pengeluaran. Pengeluar yang terbaik akan selamat, sementara yang
lemah dan tidak berdaya saing akan dihapuskan dan lenyap. Ia membentuk sistem
ini, dengan melupakan bahawa mereka yang telah dihapuskan di dalam perjuangan
yang perit ini, mereka yang ditindas dan jatuh miskin, juga adalah “manusia”.
Perhatian utama mereka bukannya manusia, tetapi pembangunan ekonomi, dan
produk, hasil daripada pembangunan ini. Kerana itulah, mentaliti kapitalis
merasa tiada tanggungjawab etnik dan kesedaran kepada mereka yang ditindas dan
ditekan, dan mereka yang hidup susah. Darwinismelah yang telah mempraktikkannya
di dalam masyarakat melalui ekonomi.
Pada pandangan Herbert Spencer,
teori utama Sosial Darwinisme, yang memperkenalkan prinsip-prinsip Darwinisme
di dalam kehidupan masyarakat, ialah sekiranya seseorang itu miskin, itu adalah
kesilapannya, siapa pun tidak wajar untuk membantunya untuk bangun. Sekiranya
seseorang itu kaya, walau pun dia memperolehi kekayaan tersebut dengan cara
yang tidak bermoral sekali pun, itu sebenarnya adalah kebolehannya. Kerana
itulah orang-orang kaya selamat, dan orang-orang miskin pula lenyap. Pandangan
ini telah tersebar luas ke hampir seluruh masyarakat hari ini, dan ia adalah
inti pati daripada prinsip-prinsip moral secara Darwin-kapitalis.
Spencer yang
mempertahankan prinsip-prinsip moral ini telah menyiapkan hasil kerjanya
“Social Statistics” pada 1850, dan menentang semua sistem bantuan yang
disediakan oleh kerajaan, perlindungan kesihatan, sekolah-sekolah kerajaan dan
inokulasi wajib. Kerana menurut Sosial Darwinisme, kedudukan masyarakat
terbentuk daripada prinsip terus hidup yang terkuat. Membantu mereka yang lemah
dan menyelamatkan mereka adalah bersalahan dengan prinsip ini. Mereka yang kaya
menjadi kaya kerana mereka lebih kuat; sebahagian bangsa menakluki sebahagian
yang lain kerana mereka lebih superior daripada yang lain, sebahagian bangsa
dijajah oleh bangsa lain kerana mereka lebih bijak daripada mereka. Spencer
telah menyerapkan doktrin ini di dalam masyarakat manusia dengan mendakwa:
“Sekiranya mereka sempurna untuk hidup, mereka akan hidup, dan memang mereka
berhak hidup. Sekiranya mereka tidak sempurna untuk hidup, mereka akan mati,
dan adalah lebih baik bagi mereka untuk mati.”
Seperti dilihat daripada
penyataan-penyataan ini, Sosial Darwinisme telah menggunakan teori evolusi
Darwin sebagai satu ulasan “saintifik” kepada masyarakat kapitalis. Akibatnya,
manusia telah kehilangan beberapa konsep yang telah dibawa oleh agama, seperti
konsep saling membantu, prihatin dan bekerjasama, dan sebaliknya konsep-konsep
ini telah digantikan dengan sifat mementingkan diri sendiri, licik dan secara
oportunis.
Seperti yang disaksikan,
Darwinisme telah membentuk asas falsafah kepada sistem ekonomi kapitalis di
seluruh dunia dan sistem politik yang mengambil contoh daripadanya.
Kerana itulah, penyokong
utama masyarakat Darwinisme adalah mereka yang memiliki kekayaan. Peningkatan
mereka yang kuat dengan memijak yang lemah dan kepatuhan mereka terhadap
kedudukan ekonomi yang jauh daripada perasaan belas kasihan, prihatin dan
simpati, sudah tidak lagi dikecam, kerana perbuatan ini telah diterima sebagai
selaras dengan “penjelasan saintifik” dan “undang-undang semula jadi”.
Seperti yang dapat
disaksikan daripada apa yang telah dijelaskan setakat ini, kapitalisme telah
mengheret manusia untuk menyembah wang dan kuasa yang terhasil daripada wang
tersebut. Dengan mengetepikan semua nilai-nilai agama dan etnik, masyarakat
yang telah terpengaruh dengan saranan-saranan evolusi ini telah mula memberikan
tumpuan kepada kuasa material, dan mula menjauhkan diri daripada perasaan
belas, kasihan dan pengorbanan.
Unit : Kapitalisme dan perjuangan untuk hidup dalam ekonomi