Sunday 30 December 2012

Mat Ali's family day 2012 ~ cherating (Day 1)

Alhamdulillah berkat rezeki yang ada , hari keluarga Haji Muhammad Ali dan Hajjah Rahimah untuk tahun 2012 telah berjaya diadakan di Residence Inn Beach View Cherating Pahang pada 22.12 hingga 24.12. Bajet tulis Report aku ni. So here we go... lepas je majlis pertunangan hafizi pada 21 haribulan tu , keesokannya semua ahli keluarga mohd Ali bertolak ke cherating melalui lebuh raya Karak . Aku dah apasal siap bagitau jalan? hahaha actually ni first time aku pergi pahang so first time juga aku lalu lebuh raya yg dimomokkan media sebagai berhantu ni (memang hantu pun , bersimpang siur bajet FI circuit) , bak kata abang aku '' bina jalan ikut jalan orang dulu-dulu tebas denai ni '' , true story bro true story.




Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 5 jam dimana semasa perjalanan aku sempat menjeling ke sekeliling lebuh raya tu , hampeh , tepi jalan je hijau..belakang semua dah botak , ada yg penuh dgn pokok sawit , I thought pahang penuh dgn hutan simpan , hutan simpan duit maybeyh (=.=' ).

Aku yg bosan terus terlelap dlm perjalanan , then sampai-sampai je aku terjaga sendiri sebab aku dgr laut memanggil aku berendam bergolek bejoget berguling di perutnya yg boncet Photobucket  (terlalu banyak unsur tahyul disini). Memang chalet yg cik dah aku tempah tu betul-betul-betul depan laut !!  hambek kau kata ganda 3 aku guna. So acu aku pun terus pergi kaunter reception ambek kunci chalet , kami yg menunggu dlm kereta pun terasa excited dah nampak laut depan mata , first time aku tgk pantai yg menghadap laut china selatan nih , peghak jugak masa tu. Tambah-tambah lagi resort yg ditempah untuk kami yg berjumlah 10 keluarga ni semua berhampiran , depan sebelah belakang tepi semua kaum kerabat , atas bawah je x lagi.

bayangkan satu famili tinggal mcm ni
hahaha naik pening semua.
Disebabkan famili aku dan acu aku orang yg pertama sampai di chalet tersebut maka kami pun menunggu ahli-ahli keluarga yg lain , guess what ? Bila semua dah sampai , mak ai ! kalau chalet ni sebuah kampung , boleh menang contest kampung terhuru hara EH I mean kampung termeriah ... mana x , orang sini dok jerit kat orang depan ''ko masak apa weh,aku nak makan kerang kukus'' , orang depan dok jerit kat orang sebelah ''ko pakai baju tak nanti mandi laut ? '' , orang sebelah jerit kat aku '' hang dok bising apa , aku x de jerit kat sapa-sapa pon '' , OK :(

'Door gift' kpd setiap famili
Arakianlah mereka semua bersiap-siap untuk bercuti selama 3 hari 2 malam (apa maksud arakian? aku bajet bahasa canggeh je ni) , seperti yg dirancang , salah sebuah chalet akan dijadikan restoran famili dimana tugas-tugas dapur akan diketuai orang berkenaan , maka acik aku volunteer mengetuai gerakan berkenaan , turut serta chef-chef berpangkat master yg pastinya kaum ibu-ibu >,< hey dont think that one of them is me ! even I love to eat doesn't meant I master in cooking whahahaha of course *serious face* that is utter nonsense.
hi fizi , jgn jeles hahaha

Kedatangan kami diraikan dengan mentekedarah kek pertunangan hafizi semalam harinya hahahaha yg hafizi nya ntah kemana, keknya udah ke perot kami balon . Cik dah dan acu aku juga turut mengagihkan 'door gift' kpd setiap famili sebagai kenangan.
Dapur famili kitaorang memang first class wa cakap , datang-datang je terus bukak gerai , menu ? nasi putih berlaukkan ayam masak merah , rendang daging , sambal tumis bilis ... hey ! apsal aku terliur waktu tulis ni !.
Acik , mak yang and mak lang aku siap-siap masak dari rumah nun bawak datang cherating terus hidang , sumpah osem.


Dikala semua kaum ibu dan bapa sibuk mengemas dan menjamu selera di 5 Star Family Restaurant sdn.bhd , kaum anak-anak muda yg berdarah panas , bertenaga dan berkaki busuk tanpa menghiraukan ayam masak merah yg terhidang atas meja terus tukar baju pecut 100 meter terjun dalam laut , fuuuuh sesak nafas aku bercerita ni nyah. Budak-budak laki semua dah hilang ntah kemana dalam dasar laut tu , so kitaorang 3 power puff girls ni apalagi , tukar baju melarikan diri ke laut mwahahahah! wa x kesah ayam masak merah ke ayam masak kicap ke ayam masak rendang ke ayam golek ayam percik ayam kentucky semua wa tolak tepi ... yg wa nampak nun laut saujana mata memandang , dengan sedikit sampah sarap.. hump hoi aku perli ni hahaha! , ntah kepada siapa Photobucket ( kepada sampah yg x reti berjalan sendiri pergi ke tempat pelupusan sampah )

Yang ni dasyat , sesampai je kitaorang kat tepi laut tu , mata terus menangkap kelibat 2 orang makhluk yg tak asing lagi bermain air kat lagoon berhampiran group bebudak laki belaka ni ....


Ameera Sofea & Melissa Adriana  (ini bukan nama penulis novel) .. lengkap berpakaian ala-ala nak jalan-jalan dekat wangsa walk mall (baju yg dipakai dari rumah)... tanpa ditemani ibu bapa ... excited sangat nampak laut terus terjun dengan abang-abang tu hahahahha.. addoi la korang . Memang kami bertiga terkejut berok tengok gangster 2 orang ni hahaha dah la mula-mula datang si ameera ni ikut je si lisa dari belakang dgn seluar senteng sebelah dia , ala-ala abang long nak kutip hutang , sekarang kami jumpa dua-dua selamba dek mandi kat laut dgn baju tak bertukar  .. may I join your kongsi gelap group ?



Bila pak cik azharul datang mula kelam kabut lari .
Lisa : ayah kamu datang...lari!!!
Meera : hey.. jgn tinggalkan aku !
aku dgn aishah : ... *muka blur* Photobucket

apalah budak-budak ni  =,= mati akal aku hahahaha!
umur baru 6/5 tahun , otak geliga.


Maka kami bermula dari saat tersebut , dengan penuh keterujaan berendam dalam laut yg menghadap laut china selatan which we currently know ombak dia lebih kuat sebab dia bukan selat macam di laut pantai barat , pulau langkawi , pulau pangkor , port dickson etc. Maka terasa sangat kelainan ombak dia , menghempas batang tubuh ni semudah mcam aku jentik semut je =,= . Disebabkan orang dewasa dah turun ke laut , so .... apa kata kita berendam puas-puas >,< hehehe bukan selalu dapat pengalaman mcm ni , kalau aku ada sukhoi memang tiap minggu aku terpacak depan laut china selatan ni .

usai aku turun laut lepas ambek adik sedara aku yg kecik-kecik tu turun laut .. aku nampak ayah aku jalan tepi laut tu , lalu aku pun bertanya (eh SPM dah habis dah)

aku : ayah , mana diorg semua ? (bebudak laki dan aishah)
ayah aku : tu ... *menunjuk ke arah laut terbentang nun jauh ..*
aku : mak aih!!! jauhnya!!! eh cetek plak.. paras dada depa je
ayah aku : sekarang memang la cetek , tunggu senja , pasang la dia

lalu aku tanpa menghiraukan ayah aku terus pecut (berjalan 2 meter sejam , wa redah air wei bukan jalan ats rumput) ke arah bebudak tu , geng aku la kiranya kuekuekue.
memang aku tak tau nak describe mcm mna seronoknya rasa ombak yg kuat mcm tu , I FEEL ALIVE ! (selama ni aku mayat dlm rumah dok depan pc hehehe). Macam-macam gaya kitaorang buat , berenang sambil dirempuh ombak , melawan ombak dgn perut, menyiku ombak , kaki ke atas kepala ke bawah , pegang tangan sambil dirempuh ombak dari belakang , ada yg telan ombak .. tapi aku x galakkan lah gaya tu , ur body could undergo hydration ....kurang cerdik mana yg telan air laut tu hah! *dalam hati : harap2 diorang xtau aku suka telan air laut*

petang yg cerah pada hari pertama memang betul-betul nikmat , leka sangat main air sampaikan hampir senja dan itulah saatnya... saat-saat cemas yg diharungi dgn senyuman dan gelak tawa.
ayah aku dah keluarkan arahan (ayah aku je orang dewasa kat situ memandang kami memang jauh dari pantai , dan kami paling awal bermanda manda disitu) , dengan arahan ala-ala askar ayah aku ''yang besar jaga yg kecik dan yang paling penting jaga antara satu sama lain , jauzi tgk hazlam , eja tgk mukmin ''  , saat tu memang aku terasa mcm tengah buat operasi ketenteraan =,= hahahah!

Syok aku tengok group kitaorang yg memang jauh dari manusia lain ni , the best about us is , we took care each other in a strategic position .. jika salah seorang pergi jauh sikit mesti dia ingat nak balik ketengah balik haha sedo diri pun , so we stay in group under my father control ... masa kami masih teruja dengan ombak , tiba-tiba ayah aku panggil ''semua balik...air nak pasang dah .. semua tengok masing-masing jangan ada yg tercicir , balik , balik '' , and I understand this instruction as '' back off ! back off ! they gonna blow ! '' .. ERK... the best about being a daughter to a soldier is , all must be clear !. ko hengat maen-maen sesaje ke kitaorang berendam dlm ombak tu , siap timba pengalaman buat operation : wave ops lagi woi... ntah bahasa apa aku pakai  >,,< kuekue.

Dan secara tiba-tiba dan tak kena..... kaki kami tak jejak pasir !! blurp blurp , blurp blurp. Tapi aku still ingat kata-kata ayah aku sebentar tadi ''jarang ada kes lemas di laut berbanding sungai sebab di sungai arusnya deras terus mengalir ke hujung , berlainan dgn laut , ombaknya mesti membawa ke pantai ''
KEY WORD : OMBAK MEMBAWA KE PANTAI  I repeat OMBAK MEMBAWA KE PANTAI
so aku pun yg dah seram semacam ni terus pegang tangan aishah then berjalan perlahan lahan sambil menenangkan diri dibawa ombak ... pelan pelan...pelan pelan..sikit sikit... TADAA! we get it done ! sampai juga ke tepi pantai... fuuuh!! xtau aku nak cakap mcm mna leganya hati oi .. hahaha , so the lesson here kid , always be calm and cool okay , there's nothing to worry , we feel we see ... we learn.

Accept challenges so that you may feel the exhilaration of victory . - Ernest Hemingway

Actually aku dah bergetar gila waktu tu , jantung mcm nak meletup sebab takut..kuikui , but at least I learn something and that's the objective , not just fun.


Usai bermanda manda pada petang tu , kitaorang balik chalet untuk membersihkan diri . Here's the bad news tourist , seluruh cherating hari ini putus bekalan air , sila nikmati percutian anda , sekian terima kasih. And I was like ...

WHY NO WATER ????



Naseb pihak chalet tu bekalkan air kecemasan dari telaga (bau besi dan kekuningan) .. kalau x memang sepanjang malam aku tak tido sebab badan bau ikan sardin .So ada la dalam 3 cebok aku mandi untuk bersihkan diri senja tu , dan aku wangi ..... bau besi.

Selesai solat maghrib , kami semua dipanggil ke 5 Star Famili Restaurant sdn.bhd. untuk upacara selanjutnya (I have no idea on what I'm writing). Acu aku yg merupakan pengendali atucara telah mengedarkan kepada kami tentatif percutian tersebut :


uueeewww I see the word 'BBQ' there >,< , that's will make our vacation meaningful muhehehe.
Selesai makan malam , semua duduk depan chalet restoran famili tu sembang-sembang.Masa dah berlalu dan aku dah menginjak agak 'dewasa' ni berubah jadi pemalu dan pendiam , yadeey!!! lu bising lu rindu sama mereka , sekarang lu senyap seribu bahasa , lu sudah kenapa ha sakinah ... ?
hey! don't blame me , time change everything ok ! and one more thing.. I supposedly to be shy like this because I'm already a young lady .. not a young girl... but uurm actually I'm not okay with it . I feel I lost something , this is not right , we don't talk to each other as we have 5 years ago .....  this is totally awkward!

Ah persetankan perasaan , we have 2 more days to go right ...

To Be Continued.......

Mat Ali's family day 2012 ~ cherating (Day 2)
Mat Ali's family day 2012 ~ cherating (Day 3)