Monday 31 December 2012

Mat Ali's family day 2012 ~ cherating (Day 2)


Mat Ali's family day 2012 ~ cherating (Day 1)

Pagi kami dimulai dengan sarapan sambil memerhatikan hujan renyai-renyai membasahi bumi cherating. Hujan x hujan... laut tu ko maen langgar jugak pegi mandi hahaha!! Seriously , sapa yang susah-susah datang tepi laut tapi x nak mandi laut ? So apakata kita manfaatkan masa rasai keterujaan bermain ombak tu syg-syg semua ...



Aku tengok mak2 sedara aku yg dah meningkat umurnya ni dengan sebelah mata bila diorang turun laut , tenaga diorang mungkin kurang dari budak-budak laki ni .. mesti tak de chance punyalah nak lawan ombak ni. Dan mereka membuktikan aku salah... fuh! *terkaku seketika* melihat mak sedara sebaya emak aku berenang dengan penuh bergaya meredah ombak , dengan riang dan penuh osem bergerak lincah mcm duyung persisnya , addoi bahasa aku XD........ aku di kawasan cetek sementah beliau .... nun jauh disana *terasa kerdil*. Katanya , beliau teruja sebab dah lama x bermesra dengan air , berenang bebas bak rama-rama di udara ... apatahlagi dengan keadaan ombak yg memang mengalukan jiwa-jiwa yg bersemangat mcm beliau.. okay cukup , aku geli dengan gaya bahasa aku sendiri =,=

So in the evening , bebudak laki ni daftar untuk maen luncur air , n I got damn excited to see if any of them make it. Tapi...tapi...tapi... aaaaahh u know it's kind of difficult so forget it... But , actually ada dua,tiga orang yg berjaya menyelusuri ombak penuh bergaya kononnya dengan surfing board masing-masing.It's good guys! at least you're trying , and trying is worth it because... I can take a picture while you're busy making style hohohohorlicks




 And it also worth to try apabila anda disengat obor-obor .. seorang daripada mereka terkena sengatan obor-obor tetapi keesokan harinya beliau dilihat seronok bermandi manda nun jauh di sana... tough man!! doesn't care about obstacle ! that's my boy ! (walaupun aku xde kena mengena hahaha!)


Seperti plan asalnya , tengah hari tu kami sepatutnya ada game , tetapi ditunda ke petang disebabkan hujan. Maka petang tu acu aku mengagihkan kumpulan ... jangan ingat xde orang dewasa yg ikut join ..haahhaah! cool la pak cik nizam , acik , mak yang dgn kak seri ni , even memang nampak mcm permainan budak kecik je baling-baling belon tapi diorang sporting abis hahaha ohsem sir ohsem. Kami sempat main 2 game je sebab dah lewat petang.




Game pertama adalah belon bertuah (sesuka hati aku bagi nama) dimana pemenang akan dikira berdasarkan  masa terpantas belon dibaling kepada orang belakang. Meh aku bagitau , aku menyerahkan sepenuh jiwa raga aku dalam acara family team building ni kerana menyedari hakikat yg kami ni jarang berkumpul bersama dah :( , so aku  rela terguling-guling tergolek-golek terjoget-joget atas pasir tu in case kalau perlu >,,< hahahaha!.

acu selaku penyelia game mengagihkan group

Restoran Famili dari pandangn jauh

game dimulain !
jauzi , u do it right!

I see what u did there.......
the sporting and sporty acik & mak yang!!
''ha meh sini meh sini!''
buaya  jaga telur..colourful eggs..must be new species
Kalau game yg pertama memerlukan daya fizikal , game yg kedua sebaliknya memerlukan daya mental dimana anda perlu mengingat cerita 40 patah perkataan dalam masa 60 saat dan kemudian menyampaikannya kepada ahli group secara induvidual sampai ahli group yg terakhir , aku anggap korang semua tau permainan ni kan ..mesti selalu maen hehe.So orang pertama dari setiap kumpulan dipilih untuk membaca keseluruhan text .. and I'm selected , textnya lebih kurang begini

'' Cerita ini mengisahkan tentang seorang puteri yang baik hati dan ceria bernama puteri Ameera.Puteri Ameera berasal dari Alam Budiman.Puteri Ameera sangat suka dan prihatin terhadap haiwan.Antara haiwan  kegemaran puteri Ameera adalah Penguin , dolphin ,penyu, belalang dan beruang panda.Puteri Ameera amat sayang akan haiwan peliharaanya .Setiap hari Puteri Ameera akan bermain dengan haiwan peliharaanya. ''


Kind of macam tu lah textnya , tapi daya kekreatifan kami telah mengubah cerita asal, maka wujudlah beberapa versi cerita Puteri Ameera yg buat acu aku tergolek hahahaah!

'' Cerita ini mengisahkan tentang seorang puteri yang baik hati dan ceria bernama puteri Ameera . Puteri Ameera sangat suka haiwan.Antara haiwan  kegemaran puteri Ameera adalah panda , beruk dan buaya. Setiap hari Puteri Ameera akan bermain dengan beruk dan buayanya. ''

'' Ada seorang puteri bernama puteri Ameera . Puteri Ameera sangat suka haiwan.Antara haiwan  kegemaran puteri Ameera adalah beruk.Puteri Ameera dimakan buaya.''

hahahaha! terburai isi perut aku gelak.

Usai tamat family team building , semua pulang ke chalet masing-masing membersihkan diri dan bersedia untuk acara BBQ ..  and this is the moment to shout out ''Glory Glory us ! '' muehehehe.

Tetapi kami menghadapi sedikit kesukaran untuk BBQ pada malam tersebut kerana hujan tidak berhenti dari pagi hari terus ke petang sampai ke malam .... pantai timur sekarang memang sedang menghadapi musim tengkujuh , dengan angin kencang dari laut , fuhh sampai ke tulang sejuknya oi!.

Tetapi agenda tetap diteruskan , tempat memanggang ayam telah disediakan .. ayam sudah diletakkan ke tempat pemanggang .. dan secara tiba-tiba..... hujan bertambah lebat ~(^,^~) suka ya main hujan hehehe.

5 star  Family Restaurant sdn.bhd.
 Tapi kami tak kan mengalah ! demi perut-perut yg minta diisi dengan ayam BBQ ni , kami rela berhujan (ewah bakar ayam je pun kinah oi!).
Dan secara tiba-tiba dan tak kena , aku yg hanya berniat nak makan ayam je ni rasa terharu tgk sepupu yang lain bersemangat bakar ayam dalam hujan..... kalau aku tak turut serta dalam kesusahan ni aku akan menyesal seumur hidup ! .. bukan menyesal sebab x dpt ayam...tapi .. untuk merasai betapa kami ni sebuah keluarga..ko tau x apa aku rasa! SEBUAH KELUARGA!

aku tukang kipas dengan penutup oren tu hehehehe.

Aku tak tau mcm mana secara tiba-tiba je kami semua ni tanpa diarah sesiapa terus rapat ke posisi masing-masing dan bertindak , aishah  tukang bubuh ayam dlm pemanggang , eja tukang kipas sambil pegang payung dgn adik dia jauzi . Ketua group kitaorang , haikal tukang belek-belek ayam sambil menyuluh .. aku tukang kipas-kipas... dan anggota-anggota yg lain .. pirah , azim semua .. tanpa mengira hujan ribut petir .. tetap setia menunggu kat tempat pemanggang tu walhal semua dah basah kuyup.


Seriously semua bertindak secara automatik , tau je apa yg perlu dibuat , mungkin disebabkan semangat nak makan ayam..tapi bagi aku , malam tu malam untuk hati aku merasa balik masa aku kecik .. waktu kami semua bukan sepupu tapi adik beradik.
Kalau hari sebelumnya memang kami diam membisu , malam tu semua dok  riuh ''woi basah la wei pegang payung tu elok2 ''  '' wei ayam tu dah masak dah angkat2 aku nak makan''  ''woi suluh ayam bukan suluh aku!''   ''tolong! asap masuk mata aku!''   '' weiii!! ada bende jalan atas kaki aku!! ''  ''ayam ..ayam.. dua sengget..dua sengget *pang kena siku .. kitaorang x jual woi* ''   ...
hahaha.. I think..I just get back my brothers and sisters.. the hardship that unite us back .
Aku ada satu prinsip yang aku aplikasikan dekat kelas .. 'untuk menyatukan anak-anak buah ni , kena cipta satu kesusahan atau beban untuk diorang semua laksanakan bersama , dan lihat hasilnya selepas itu ' . Why ? simple .. sebab malaysia negara yang mengamalkan prinsip demokrasi *EH tetiba*
sebab tu aku x menyesal basah kuyup bakar ayam , sebab perasaan yg wujud masa semua gila-gila macam tu susah nak dapat bila menginjak dewasa

i probably can't go back to the time 
i feel like traveled for so long
but it was great back then
when i lived only for you

at one time, i laughed and cried for you
i was happy even without anything else
my entire world was you
but now i need to send you away

I'm actually crying when reminisce back our childhood my dear cousin... I never thought that I will loss a lot when I start growing. But again I'm wrong , I thought time change everything .. time make us apart .. time make us cold .. but the problem is not the time... it's me ! ya it's me because I let the time change everything , why not I sit with you and start talking to you like this night ? .. it's always a choice whether to let it go or to keep running for it... and for me I'll never let you all to be stranger to me !.

That night has show me that you still my once sisters and brothers.. ingat tak masa kita main rounders kat kampung ? .. mandi kat ulu kenas sampai kena hanyut .. kita penah bakar lemang sama-sama....kita penah kacau dodol yg orang lain mungkin tak penah buat...ingat lagi masa kita masuk hutan kat belakang tu cari durian ? kita semua yg tukang meriahkan rumah kampung tu dulu..... suara kita lagi kuat dari meriam abg sarul... hantaran , cenderahati perkahwinan cik wa cik dah acu kita yg balon... waktu malam , rumah atas tu riuh , ada yg dok baling bantal , libas orang dgn tuala , hempap orang bawah tilam , tanggalkan seluar orang , kerja-kerja tu semua kita yg buat.....  dan semua perasaan tu aku rasa balik masa bakar BBQ tu .. kuang ajo korang dah buat aku menangis keteharuan!!!  fuuuh!! cool cool.. *lap air mata sembunyi2*

Dan begitulah sesi BBQ berlalu .... semua pulang ke chalet membersihkan diri dan tidur nyenyak untuk perjalanan pulang yg panjang esk........


To Be Continued......