Sunday 19 February 2012

Jom lukis tulang :)

Dgn banggernyer saya mengisytiharkan kami sudah masuk chapter 2 biology : LOCOMOTION & SUPPORT 
so lesson last week is about HUMAN SKELETON (bahasa kampungnya tulang temulang manusia ), cikgu bio kitaorg dgn semangat keluarkan model  lagi tau , beliau siap suruh bagi nama lagi kat model tu, senang katanya nak explain , so kami dgn tahap kegedikan terlampau menamakannya MR.SAXOBEAT (klau dah nama pelik pelikat tu haruslah dari malay boys 5SC )



credit to encik google , hey tapi kami punya model lagi kachak dari ni tau.... siap ada dawai2 (nerve dia kot)
mula-mula nampak je model tulang tu bilamana kaki melangkah masuk lab bio ....fuuuh excited nak habis , ingat amali kali ni blh lakukan operation on human lak hehehehe *gelak jahat* waktu tu secara jujurnya saya membayangkan kami memotong tulang temulang seorg rakan kami dgn menggunakan chainsaw .......... dan kemudia barulah saya sedar , imaginasi saya terlampau excellent . perkara sebegitu tak kan berlaku pada level kami yg masih gagap menjawab soalan biologi aras senang tahap cipan . hehe .

berbalik kpd lesson kami tadi , ye saya jujur , saya tersangat excited melihat MR.Saxobeat tapi bukan ketika MELUKISNYA di ats buku practical . waaaallllaaaweeh wa ingatkan cikgu sesaja tunjuk model tulang yg mana sama je ghupenya dgn dua tiga org pelajar lelaki dlm kelas kami (bezanya mereka blh bergerak secara automatik) ... rupanya kena lukis sebagai bukti yg cikgu sudah mengajar kami dgn cemerlangnya apa itu clavicle , humerus , scapula , phalanges , pelvic girdle , vertebra column bla bla bla pot pet pot pet...... practical report biology mmg menyeksa saya setiap minggu =,=

jadi dgn plan pintar yg telah saya rancang , task tersebut akan dibuat sewaktu weekend dimana saya dapat fokus ketika melukis tulang2 kecil MR.Saxobeat . fuuuuh bayangkan kena lukis bende2 ni
waalllaweeh seoronok nye saya !! *pucat setelah menipu* 
walaupun begitu , dgn semangat ingin belajar dan azam ingin berdikari , saya pon dgn tekad yg berapi rapi bak kebakaran hutan di australia ... memulakan lukisan saya dgn bacaan basmallah .. agar setiap inci bahagian skeleton mr.saxobeat yg saya lukis diredhai allah kerana niat kerana ingin menuntut ilmu ^,^ . 

inilah yg dipaparkan di dlm buku rujukan spm saya ... 

dan inilah hasil titik peluh besar saya .... herm not bad not bad 

ye benar , saya mmg berpeluh besar ketika melukis si kachak MR.Saxobeat ni , hampir 2 jam juga saya melukisnya itu termasuklah bahagian beliau yg lebih terperinci seperti skull , appendicular skeleton dan pelvic girdle .. habuk pemadam yg saya hasilkan jikalau blh disamakan dgn sebutir beras .. sudah blh menampung makan pagi saya selama seminggu (eh saya x tipu melainka benarlah saya tipu)

bukan setakat berpeluh.... saya hampir PITAM . sesaat mata saya tertutup , otak saya jem , perut saya lapar (eh ni mmg selalu) ... giler hampir mau tumbang...naseb saya kuat seperti ottomen yg ada lampu besar comel dekat dada bidang dia tu >,< .. dptlah saya meneruskan niat baik saya menyiapkan kerja sekola ni .. 
selepas insiden itu saya teringat cerita kakak jelita saya yg doktor pon ada kerja mengira tau .... mengira tulang ...... wallaweh kira tulang tuh  .. jikalau saya blh samakan perkerjaan tersebut dgn sesuatu ..ye saya akan samakan dgn pekerjaan mengira bulu kambing pak derus.... 
satu persoalan lagi muncul... bagaimana pula dgn ahli2 arkeologi yg asyik asyik asyik bermain dgn berus dan penggali untuk menggali tulang ??????? ayyo yo yo kena rekodkan dlm buku log canggeh mereka tu , tulang apa yg dijumpai dan berapa bilangannya ...aii aii aii sgt gerun memikirkannya ....

walauapapun , usaha rajin saya hari ini mmg membuahkan hasil , dua tiga kali jugaklah saya membelek buku practical saya dgn perasaan bangga *hidung kembang* , sapa lagi nak puji saya kalau bukan saya sendiri... tak kan MR.Saxobeat yg x bernyawa itu pulak ... sgt seram bila beliau blh berkata-kata 'saya kachak' ... aaaah okay cukup...  selepas ini banyak lagi 'MR.' yg perlu dilukiskan... anatomi mmg sesuatu yg sangat mengexcitedkan ... x percaya , cubalah bhahahahahhahaha *gelak sambil bercekak pinggang*

---> lihatlah betapa saya terer merepek , kisah melukis tulang yg simple pon blh jadi meleret seperti kisah Napolean Bonaparte yg berjaya menjadi figura berpengaruh di perancis pula sudah panjangnya.