Monday 22 October 2012

fasi.....hah!!

Masih teringat kata-kata cikgu roslina di dalam salah satu pengisian kem addmath 2 minggu lepas , hujan dari langit akan turun ke atas tanah yang rendah akhirnya walaupun terdapat gunung ganang bukit bukau yang menahan hujan tersebut sebelum sampai ke tanah yang rendah.Begitu juga ilmu , ia hanya dapat ditangkap oleh hati-hati yang merendah diri , tidak akan lekat seketul ilmu jika terdapat rasa takbur dalam diri.Mashaallah....
“The only true wisdom is in knowing you know nothing.” ― Socrates

 maka dengan bermulanya kem addmath , maka bermulalah minggu kami sebagai fasilitator.Fasilitator untuk setiap subjek dipilih berdasarkan beberapa kriteria , antaranya (untuk aku sahaja) :-
a)kuat mencari publisiti
b)kuat makan
*dusta semata-mata

Sebenarnya yang memulakan program kem ni panitia addmath je tapi disebabkan peningkatan dalam SPM yang ditunjukkan pelajar tahun-tahun nenek moyang kami dahulu maka 'orang atas' arahkan supaya setiap subjek mengambil inisiatif yang sama.
Seperti yang puan roslina bisikkan pada kami , objektif utama kem ni adalah untuk menarik minat..u understand by menarik minat???means bukan mengajar semua chapter tu no no no...baby no.! cikgu akan memilih beberapa chapter yang mudah terlebih dahulu supaya pelajar jatuh cinta dgn addmath ni sekaligus menukar mind set kolot kami which here say 'addmath susah!!!' to 'addmath paling senang u know'.

Maka tugas kami sebagai fasi adalah untuk mengajar bagaimana utk menjawab beberapa soalan yang mudah untuk di'score'.Ehehehe untuk pengetahuan umum , kertas soalan beserta skema jawapan telah diberi kepada fasi terlebih dahulu supaya kami dapat mengkaji dan menjawab dengan betul sebelum mengajar orang lain . if not we might be sue by their parents by teaching ajaran sesat ... dan aku sendiri yang sebenarnya tak layak pun nak jadi fasi ni rasa sangat seronok dapat teroka betapa FUNNNN nyer addmath ni..if u know that my dear friend..dan aku mengaku aku terkilan sebab dulu-dulu aku tak sedar perkara ni.
seriously I'm not making a story...addmath is really fun...try it.

Maka setelah tamat kem addmath ni maka bertimbun-timbun la pula subjek yang lain.....dan sekali lagi para fasi dipilih dan diperah-perah tenaga mereka untuk mengajar serba sedikit kepada ahli kumpulan.Jujur wa cakap wa nak retired dari kerja-kerja tu sebab rasa tak mampu nak mengajar (diri sendiri pun pentoi maa) tapi.. ...satu hari tu bila seorang fasi tak hadir disebabkan demam , wa dpt tgk muka-muka cikgu yang mengharap sangat-sangat , air muka mereka dah menunjukkan kerisauan tahap lampau jika ada fasi yang tarik diri...jadi sejak hari tu walaupun penat letih tired dan badan berbau busuk...selagi belum pengsan..aku akan teruskan..walaupun aku.......
muahahahahah!...really no idea on what I'm doing.

Then bila wa balik rumah mengadu dekat mak wa betapa wa rasa macam wa tak larat even untuk tarik nafas pun...mak wa pesan 'kita ajar orang tak rugi , ilmu tu akan lebih berlipat ganda untuk kita' and then its begin where I say no more about that matter.Dan yang paling aku amaze dengan rakan-rakan fasilitator ni , tak de sorang pun yang sombong walaupun mereka jauh lebih bijak.

Nak dijadikan sumber inspirasi ... our best student , seorang indian girl named Jayasree...dia ni tak penah miss dapat number 1.The day yang aku kagum sangat-sangat dengan dia bila dia beri ucapan bila tamat program (pemilihan secara random , dan aku agak dia tak bersedia pun hahaha).this what she've said yang aku masih ingat, ''.....saya pun banyak belajar dari mereka...... .mereka bukan group halus (hampir lulus) mereka pun group cemerlang'' ... tahap gila gaban aku tepuk wa kasi tau sama lu.tangan wa ni automatik je tepuk mendengar kata-kata jaya ni.Puan Roslina sendiri cakap ''tengok walaupun markah dia paling tinggi tapi dia tak pernah nah rendahkan awak semua''...dan aku agak cikgu sendiri tercengang dgr ucapan si jaya ni hahaha.

Dan masa itulah aku teringat balik kata-kata cikgu dari awal kem 'ilmu hanya jatuh pada orang yang merendahkan hatinya' mashaallah...itu seorang kafir..bayangkan jika dia seorang islam..dan kita sendiri seorang islam ni bagaimana ????? (a lot of question marks!)

group cemerlang addmath (9/10/2012)
1.syaliana
2.madina
3.faris syahmi
4.darwis

group cemerlang math (10/10/2012)
1.syaliana
2.madina
3.idayu othman
4.vinasha

group halus addmath (11/10/2012)
1.aishah
2.firdaus mazlan
3.syafiqa shauqat ali
4.sivabalan


group halus math (15/10/2012)
1.raman
2.maizatul
3.indian girl ps
4.malay boy ps

*sorry aku tak ingat yang ini sebab tengah dalam kedaan tak sihat , sorry!akan ku cari kembali kalian!





group cemerlang fizik (16/10/2012)
1.farahin zubir
2.fasihah
3.luqman khairil anuar
4.dhillan kumar
5.gohileswaran

group halus fizik (17/10/2012)
1.jegan
2.amirun
3.karthikgesan
4.intan natasha
5.mazuin
6.jasbeer kaur

group kimia (19/10/2012)
1.ainina hazwani
2.hafizah che osman
3.adila
4.kong ukien
5.yew kok hau
6.faris syahmi

nah ambek senarai group aku...thanks guy for cooperating , it's nice to have experience sharing a knowledge with u all....taught me a lot about being a teacher.

Dan memang benarlah kata cikgu-cikgu , kata-kata mak aku...sampai sekarang aku teriyang-iyang apa yang aku kongsi dengan group aku..alhamdulillah moga kekal lah sampai mati puuunnn.And now I'm more appreciating my teacher...hahaha...penat woo bercakap-cakap ni , baru aku tau mcm mana perasaan cikgu bila anak murid faham apa yang diajar... like jumping into a sky and say 'HOOOREEEEAAAYHH!' tapi kami sekadar berkongsi ilmu..tak layak pun lagi bergelar pembantu pengajar..jauh sekali pengajar...

*fasihah yang juga merupakan rakan fasi addmath wa telah ditransformkan namanye kepada fesi hah...itulah asal usul tajuk entry ni ....fasi...hah!!...