Allahumma, la ilaha illa anta. Subhanaka, inni kuntu minazzhalimin – ya Allah, tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau. Sungguh aku ini termasuk orang-orang yang zalim

Sunday, 12 February 2012

ada apa pada 12 februari ?

actually pada tarikh ni terjadinya 2 peristiwa yg kalau tak sedikit , banyak la jugak impaknya kepada ummah .peristiwa pembunuhan as syahid imam hasan al banna yg lebih dikenali sebagai pengasas ikhwanul muslimin dan kelahiran seorg pendakwah yg success menarik golongan muda mendekati islam sehingga berjaya mencetuskan fenomena di malaysia  ...  kedua duanya pada tarikh yg sama tetapi pada era yg berbeza.


first anda-anda yg terbiasa dgr nama 'hasan al banna' ketahuan yg beliau sememangnya ulama yg ohsem dan sinonim dikaitkan dgn pertubuhan ikhwanul muslimin disebabkan beliau salah seorg pengasasnya .. jujurnya saya juga tidak berapa ketahuan banyak2 besar2 ttg beliau tetapi sedikit sebanyak saya cuba untuk mengenali beliau dan teramat sgt mahu membaca karya2 beliau , kerana melalui situ saya dpt menyelami pemikiran beliau semacam saya membaca fikiran orang2 sekeliling saya melalui power mind reader saya (kononnya). saya sgt tertarik dgn beliau kerana beliau hensem .. erk *terkesima dan tersedu* , untuk tertarik dgn seorg figura yg berusaha mendominasi dunia dgn islam itu sememangnya slaah satu usaha ke arah menjadi muslim super haiyaaaah!! jujurnya jikalau kita tidak mengenali sudah tentu tidak cinta , jadi apa kata kita mengenali sedikit sebanyak tentang insan cooooool ini :)


Al-Iman al-Syahid Hasan al-Banna :
Al-Imam al-Syahid Hasan al-Banna dilahirkan pada Oktober 1906 di desa al-Mahmudiya yang terletak di daerah al-Bahriyyah, Iskandariah, Mesir. Beliau berasal dari sebuah keluarga ulama yang dihormati dan terkenal kerana begitu kuat mentaati ajaran dan nilai-nilai Islam. Mujahid Islam ini dibesarkan dalam suasana keluarga yang merendah diri dan hidup dalam keadaan serba sederhana.
Hasan al-Banna merupakan anak sulung daripada lima beradik. Ayahnya, Syeikh Ahmad Ibn Abdul Rahman al-Banna ialah seorang ulama, imam, guru dan pengarang beberapa buah kitab hadis dan fiqah perundangan Islam yang berkelulusan Universiti al-Azhar, Mesir. Beliau dikenali sebagai seorang yang bersopan santun,pemurah,merendah diri dan tingkah laku yang menarik. Namun beliau hanya bekerja sebagai tukang jam di desa al-Mahmudiya untuk menyara keluarganya. Masa yang selebihnya digunakan untuk mengkaji,menyelidik dan mengajar ilmu-ilmu agama seperti tafsir al-Quran dan hadis kepada penduduk tempatan.
Sebagai seorang ulama. Sheikh Ahmad Ibn Abdul Rahman al-Banna mempunyai perpustakaan yang agak besar di rumahnya. Beliau menghabiskan sebahagian masanya mempelajari sunnah Rasulullah dan membincangkannya dengan rakan-rakan di kedai dan di rumah. Hassan al-Banna juga sering menghadiri dan mengambil bahagian dalam perbincangan tersebut. Pertemuan ini memberi kesan yang mendalam kepada pemikiran, wawasan dan yang penting perwatakannya. Ketokohan, keilmuan dan keperibadian Syeikh Ahmad al-Banna diwarisi oleh Hassan al-Banna.

Kepimpinan Hassan al-Banna
Sifat kepimpinan Hassan al-Banna terserlah sejak beliau masih di sekolah rendah.
Beliau menjadi pemimpin Badan Latihan Akhlak dan Jemaah al-Suluka al-Akhlaqi yang dikelolakan oleh gurunya di sekolah. Pada peringkat ini beliau telah meghadiri majlis-majlis zikir yang diadakan oleh sebuah pertubuhan sufi, al-Ikhwan al-Hasafiyah. Melalui pertubuhan ini beliau berkenalan dengan Ahmad al-Sakri yang kemudiannya memainkan peranan penting dalam penubuhan Ikhwanul-Muslimin.
Keluarga Hassan al-Banna begitu tegas dalam mendidik anak-anak berdasarkan ajaran Islam. Hal ini menyebabkan beliau telah menghafaz al-Quran dalam usia yang begitu muda dan telah memasuki Pusat Latihan Perguruan. Selepas tiga tahun di sana beliau mendapat tempat pertama dalam peperiksaan akhir. Beliau telah memasuki Darul Ulum di Kaherah pada awal usia 16 tahun kerana kebijaksanaan dan ilmu pengetahuannya yang luas.
Semasa di Kaherah, Hassan al-Banna terdedah dengan pergolakan parti politik dan aliran-aliran menentang Islam yang dicetuskan oleh gerakan Kamal Attartuk. Parti-parti politik, kumpulan-kumpulan sasterawan dan pertubuhan-pertubuhan sosial sekular kebanyakannya bertujuan melemahkan pengaruh Islam. Beliau kemudian mengangotai pertubuhan Jamait al-Makram al-Akhlaq yang giat mengadakan ceramah-ceramah Islam. Melalui pertubuhan ini, Hassan al-Banna dan rakan-rakannya menjalankan dakwah ke serata pelosok tempat, di kedai-kedai kopi dan tempat perhimpunan orang ramai.
Pada peringkat inilah beliau bertemu dan mengadakan hubungan dengan tokoh-tokoh Islam terkenal seperti Muhibbuddin al-Khatib,Muhammad Rashid Reda, Farid Wajdi dan lain-lain.
Menubuhkan Ikhannul Muslimin
Pada Mac 1928, dalam usia 23 tahun, Hassan al-Banna beserta adik dan lima orang sahabatnya berkumpul di rumahnya dan bersumpah untuk hidup dan mati kerana Islam. Dirumah itu Jemaah Ikhwan Muslimin telah ditubuhkan. Pada ketika itu beliau baru mendapat ijazah dari Darul Ulum serta berkhidmat sebagai guru bahasa Arab disalah sebuah sekolah di bandar Ismailiyah.
Setelah berkhidmat selam 19 tahun dalam bidang perguruan,beliau meletakkan jawatan pada tahun 1946 untuk menyusum kegiata dakwah yang berkesan dalam masyarakat bandar. Pengalaman ahli jemaah yag dimpulkan sekian lama menjadikan Ikhwanul Muslimin sebuah gerakan yang berpengaruh.
Pengharaman Ikhwanul Muslimin dan Pembunuhan Hassan al-Banna
Pengaruh Ikhwanul Muslimin yang kuat amat dikhuatiri oleh Kerajaan Mesir di bawah Noqrashi Pasha daripada Parti al-Safdi. Pada 8 November 1948, beliau telah mengharamkan Ikhwanul Muslimin atas tuduhan merancang satu pemberontakan untuk menjatuhkan kerajaan. Sumbangan Ikhwanul Muslimin menghantar beribu-ribu orang pejuang dalam perang menghadapi Isreal seolah-olah dinafikan. Kesemua cawangannya yang berjumlah lebih 3000 diarahkan supaya dibubarkan.
Dengan alasan untuk mengendurkan ketegangan antara Ikhwanul Muslimin dan kerajaan, pihak kerajaan menjemput Hassan al-Banna untuk berunding bertempat di Pejabat Jam’iyyah al-Syubban al-Muslimin. Sebenarnya jemputan itu hanyalah sebagai helah untuk membunuh beliau.
Pada 12 Februari 1949 jam 5 petang, Hassan al-Banna bersama iparnya Abdul Karim Mansur, seorang peguam, suami kepada adik perempuannya berada di pejabat tersebut. Mereka menunggu Menteri Zaki Ali Basya yang dikatakan mewakili kerajaan untuk berunding, tetapi malangnya Zaki Ali Basya tidak kunjung tiba.
Akhirnya setelah selesai menunaikan solat Isyak mereka memanggil teksi untuk pulang. Ketika baru sahaja menaiki teksi yang dipanggil, dua orang yang tidaak dikenali menerpa ke arah teksi dan salah seorang daripada mereka terus melepaskan tembakan pistol. Mereka berdua terkena tembakan itu. Iparnya itu tidak dapat bergerak akibat terkena tembakan tersebut. Walaupun terkena tujuh tembakan, Hassan al-Banna masih mampu berjalan masuk semula ke pejabat Jam’iyyah al Syubban al-Muslimin memanggil ambulans untuk membawa mereka ke hospital.
Setibanya di hospital Qasral ‘Aini, mereka dikawal rapi oleh Jeneral Muhammad al-Jazzar dan tidak membenarkan sebarang rawatan diberikan kepada Hassan al-Banna. Pada pukul 12.50 tengah malam, Hassan al-Banna menghembuskan nafas yang terakhir akibat tumpahan darah yang banyak.
Peristiwa itu berlaku pada tanggal 12 Februari 1949 dan ia telah meninggalkan sejarah hitam serta pilu bagi masyarakat Islam khususnya pejuang-pejuang agama.Pada tarikh itulah, dunia Islan kehilangan seorang ulama dan mujahid yang menjadi pelopor dalam mengembalikan kegemilangan Islam ke kemuncaknya. Pemergiannya yang tidak diduga merupakan suatu pembunuhan kejam hasil konspirasi musuh-musuh Islam yang berselindung di sebalik Raja Farok, pemerintah Mesir pada ketika itu.

~ dipetik dari 'biodata penyusun' Al-Ma’thurat wirid dan doa rasullullah s.a.w.
saya tahu tidak ramai yg rajin membaca dlm kalangan rakyat malaysia (saya sendiri pun kadang2 20X50 juga) jgn kecut , kerana di sini saya berusaha utk berkongsi bersama kalian siapa itu imam hasan al banna melalui video di ats , seronok ? lega ?

chop chop...dlm tu tadi ada sebut pasal ikhwanul muslimin right.. so what is ikhwanul muslimin or in english we call as muslim brotherhood .. 
saya suka lambang IM ni >,<

kerana sememangnya imam hasan al banna begitu sinonim dgn ikhwanul muslimin . berbalik pada tajuk, taukah anda mengapa beliau dibunuh ? senang je jawapannya : hari ini sesiapa yang mahu mahupun bercita- cita mahu menubuhkan sebuah negara islam ,,, saya ulang NEGARA ISLAM dimna pemerintahnya seorg islam dan pemerintahannya berdasarkan hukum islam sepenuhnya , akan dipenjarakan, dizalimi dan dibunuh...... 

begitulah takut dan ngerinya musuh2 islam terhadap individu2 sebegini , seorg ulama yg bersama masyarakatnya , jikalau dibiarkan lama2 tidak baik utk mereka ..soooo  grrrrroooommvv! kembalilah engkau menghadap penciptamu dgn tenang kerana sesungguhnya bukan engkau yang memulakan dakwah dan bukan engkau juga yg mengakhirinya melalui kematian mu , insyaallah janji allah itu pasti , pasti akan ada kelompok yg akan meneruskan jalan ini ..........

contohnya seorang insan yg lahir exactly pada 12.februari ni ... sapa tak kenal ustaz azhar idrus a.k.a UAI boss hehehe... ni klau x kenal wa x tau nak cakap apa dah.. *mati akal dan blur* 
ustaz serious wa cakap usetad mmg ada aura super saiya tahap kesembilan (inche gabbana jgn jealous :b) gaya usetad cakap..fuuuuuh smooth and smith hehe... sapa yg tak tertarik dgr ceramah ustaz mmg saje je la tuh .. senyum ustaz senyum :) terima kasih ya allah , engkau perkenalkan pada kami seorg insan yg osem ini , moga2 segala usaha beliau dibalas dgn redhamu ^,^ 
 begitu jauh kami pada mu ya allah =,= .. kyaaaaah!!!! mari dekatkan sedekat dekat mungkin ayuh rakan ayuh... heat up our engines lets heading toward SUCCESS 

# saya mendgr lagu hysteria-muse dan afterlife-A7X sewaktu menulis ini , begitu terukkah saya?